KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jul 21, 2016

BANAAN-VIJGENKOEKJES (suikervrij, lactosevrij)

Soms heb ik het gevoel dat ik in herhaling blijf vallen. Maar inmiddels weet ik dat het juist de kunst van het herhalen is, die ervoor zorgt dat je een gezonde leefstijl ontwikkeld. Het veranderen van gedrag gaat nu eenmaal niet over een nacht ijs. Dat willen we misschien wel het liefst, maar de waarheid is dat het continue tijd en aandacht van je vraagt om gewoonten te doorbreken. En dat begint allemaal bij bewustwording. Daarom vertel ik je ook bij dit recept weer dat het belangrijk is om op je suikerinname te letten als jij je fit en energiek wilt voelen. Het eten van teveel suiker kan je namelijk van je energie beroven omdat het je bloedsuikerspiegel continue onder druk zet. Hierdoor krijg je een korte energiepiek, maar voel je je na het eten van voeding met suikers juist extra moe. Herkenbaar voor jou? Dan is het belangrijk om suikerbewust te worden. Mag je dan helemaal niets ‘lekkers’ meer? Jawel hoor, maar de voorkeur heeft het om je sweets zelf te maken en te zoeten met natuurlijke suikers, zoals deze banaan-vijgenkoekjes.

banaan-vijgenkoekjes

Om eerlijk te zijn ontstonden deze koekjes zonder voor opgezet plan. De kinderen en ik waren thuis en het weer liet nogal te wensen over zo aan het begin van deze zomervakantie. Een goed excuus om de keuken in te duiken en samen wat te gaan bakken met mijn oudste. Hij is inmiddels een kleuter die dus nu schoolvakantie heeft. Gelukkig vind hij het nog steeds leuk om te koken en bakken. Zeker als hij weet dat hij daarna mag proeven. Daar heb ik geen enkel probleem mee, omdat ik weet dat deze koekjes uit verantwoorde ingrediënten bestaan. Eigenlijk is mijn zoontje de bedenker van dit recept, hij wees namelijk de banaan en vijgen aan als ingrediënten die in de koekjes moesten komen. Mama zocht er wat andere ingrediënten bij en zie hier het eindresultaat. Samen hebben we er van gesmuld. Papa was wat minder enthousiast, hij houd niet van vijgen. Des te meer voor ons ;-).

banaan-vijgenkoekjes

Wil je nog meer inspiratie voor gezonde tussendoortjes die je bloedsuikerspiegel stabiel houden? Dan kun je ook aan de slag met deze MUESLIKOEKJES, het BANAAN YOGHURT BROOD of de CHOCOLADEHARTJES.

BANAAN-VIJGENKOEKJES

Ingrediënten

  • 100 gram havermeel (gemalen (glutenvrije) havervlokken)
  • 50 gr sesamzaad
  • 1 rijpe banaan
  • 100 gram gedroogde vijgen
  • 1 mespuntje vanille

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 175 C.

Bekleed een klein bakblik met bakpapier.

Doe de gedroogde vijgen in de keukenmachine en maal deze fijn. Voeg de rijpe banaan toe en mix tot een gladde puree.

Doe het meel (ik maalde havermout fijn in mijn keukenmachine), het sesamzaad en de vanille erbij en gebruik de deeghaak om er een deeg van te maken.

Maak dan met je handen kleine rondjes. Leg ze op de bakplaat en druk ze een klein beetje plat. Het deeg is goed voor zo’n 10 a 12 koekjes. Bak ze in de voorverwarmde oven voor zo’n 10 minuten. Keer ze dan om en bak de andere kant nog zo’n 5 minuten. Laat ze daarna even afkoelen. In de koektrommel zijn ze een paar dagen houdbaar.

Eet smakelijk!

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN GELUKKIG GEWICHT EN ENERGIEK LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.