KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
mei 11, 2015

SUIKER: BEN JIJ BEWUST VAN DE GEVAREN?

Zoet is lekker! We hebben van nature ook een voorkeur voor een zoete smaak. Dat is niet zo gek. Moeder natuur heeft bedacht dat moedermelk zoet is van smaak. Het geeft pasgeborenen een gevoel van veiligheid. Door deze aangeboren voorkeur voor zoet laten we er ons makkelijk toe verleiden. Tegenwoordig is onze voeding veel zoeter dan een paar decennia geleden. We consumeren maar liefst zo’n 40 kilo suiker per persoon per jaar. Dit komt niet omdat we massaal kilo’s suiker in onze koffie of thee doen. Het is het gevolg van het feit dat de voedingsindustrie deze goedkope grondstof in extreme mate aan onze voeding toegevoegd heeft. In onze huidige samenleving krijgen daarom veel te veel suiker binnen. Vaak ook ongemerkt. We weten wel dat er suiker in snoep en frisdrank zit. Maar wist je dat het toegevoegd wordt aan je brood, vleeswaren, gerookte zalm en vele kant- en klaarproducten?

suiker

Wat bedoelen we met (geraffineerde) suiker?

Wat we in de volksmond bedoelen met suiker, is de welbekende tafelsuiker. Je kent het wel, die witte kristallen die je per kilo in de supermarkt kunt kopen. We doen deze los of in een klontje in onze koffie of thee  of bakken er taarten mee. Deze tafelsuiker wordt gewonnen uit het sap van suikerbiet of -riet. Het is oorspronkelijk product. Tegenwoordig is het echter zo bewerkt (geraffineerd) dat het nauwelijks nog natuurlijke eigenschappen bevat. De naam suiker (enkelvoudig) wordt vaak voor deze tafelsuiker gebruikt. Met suikers (meervoud) bedoeld men vaak koolhydraten in het algemeen. Dit zijn naast vetten en eiwitten, essentiële voedingsstoffen die we allemaal nodig hebben voor de opbouw en herstel van ons lichaam. De koolhydraten worden in je lichaam in glucose omgezet. Dat is dé brandstof voor je lichaamscellen en dus de energieleverancier waardoor je kunt sporten, bewegen, werken, leren.

Het gevaar van teveel suiker

Veel mensen weten eigenlijk wel dat teveel geraffineerde suiker niet goed voor ze is. Bijna iedereen legt wel de relatie tussen een teveel aan suiker en de kans op toename van het gewicht en het verslechteren van je gebit. Maar een teveel aan suiker wordt inmiddels met veel meer zaken in verband gebracht. Zo kan het zorgen voor een vitaminetekort. Om suiker te verteren heeft het lichaam vezels, vitaminen en mineralen nodig. Bij geraffineerde suiker zijn deze stoffen tijdens het raffinageproces verwijderd. Met als gevolg dat je lichaam de vitaminen en mineralen uit je gezonde cellen haalt om de geraffineerde suiker te kunnen verwerken. Ook zorgt suiker ervoor dat, vanwege de afwezigheid van vezels, de bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Dit zul je misschien herkennen als de zogenaamde after dinner dip of de extreme moeheid na het eten van een suikerrijk product als een mars reep.

Kwaaltjes als gevolg van suiker

En ook de kwaaltjes die vaak voor lief worden genomen of met een pilletje worden onderdrukt zoals hoofdpijn, eczeem, vermoeidheid slapeloosheid, allergieën, darmproblemen en emotionele disbalans kunnen het gevolg zijn van teveel suiker. Maar wat nog belangrijker is dat suiker steeds meer in verband wordt gebracht met de (westerse) welvaartsziekten als diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Voor je gezondheid kun je dus het beste geraffineerde suiker zoveel mogelijk laten staan.

Advies Wereldgezondheidsorganisatie gebruik suiker

Daarom heeft de Wereldgezondheidsorganisatie inmiddels ook haar richtlijnen bijgesteld en heeft als richtlijn dat een volwassene niet meer dan zo’n 25 gram, dat zijn zo’n zes theelepels, per dag zou moeten gebruiken. Daar vallen ook de suikers onder die van nature voorkomen in vruchtensappen. De suikers uit vers fruit vallen daar niet onder. Als je dan nagaat dat een pakje appelsap of één glas roosvicee al 4 klontjes suiker bevat, kun je wel nagaan dat je er al snel overheen gaat.

Suiker verstopt in allerlei producten

Wat het extra lastig maakt is dat, zoals ik hierboven al schreef, er aan heel veel producten suiker toegevoegd is. Ook dus waar je het in eerste instantie niet verwacht, zoals vleeswaren, pindakaas, mayonaise, crackers, chips.  De voedingsindustrie is listig en heeft geraffineerde suiker onder talloze schuilnamen in haar producten verstopt. Hier vindt je een lijst van 60 schuilnamen voor suiker. Voor een groot deel bepaalt de industrie dus dat je misschien ongewild teveel suiker binnenkrijgt. Gelukkig kun je daar wat aan doen door suikerbewust te worden. Dat betekent dat je kiest voor zo puur en eerlijk mogelijk eten, zo min mogelijk bewerkte voeding en dus kant-en klaarproducten voortaan links laat liggen. Start met het lezen van etiketten.

 

VERSTOPTE SUIKER

Leer suikerbewust te worden

Het is dus zeer de moeite waard om suikerbewust te worden en beter na te denken over wat je wel en niet eet, zeker als je af wilt komen van je overgewicht of andere kwaaltjes en ook andere chronische welvaartsziekten op termijn wilt voorkomen. Ik heb al weer bijna 2,5 jaar geleden meegedaan aan een sugarchallenge. Het heeft me veel geleerd en gebracht. Tijdens een maand heb ik geheel suikervrij geleefd en daarna heb ik deze lijn tot op de dag van vandaag grotendeels voortgezet. Het heeft een wezenlijk verschil gemaakt in mijn leven en gezondheid. Ik laat tegenwoordig niet meer voor de volle 100 procent alle geraffineerde suikers achterwege. Af en toe maak ik zeker een uitzondering voor een lekker taartje, een stuk melkchocolade, een goede bonbon, een ijsje of slagroom om maar eens wat te noemen.

Het gevolg van suikerbewust leven

Ik kan het iedereen aanraden om suikerbewust te worden. Het beste werkt het dan om je eens echt te verdiepen in welke producten suikers verstopt zitten en deze een tijd te laten staan. Zo kun je zien hoe jouw lichaam erop reageert en het waarschijnlijk ook herstelt van eventuele klachten. Hier een lijstje van de voordelen die een suikerbewuste leefstijl mij opgeleverd hebben:

  • Vele kilo’s lichter. Ik ben zonder echt minder te gaan eten zeker 20 kilo afgevallen. Het heeft echt voor een ommekeer gezorgd, het verliezen van de kilo’s ging ineens razend snel.
  • Geen dagelijkse hoofdpijn meer. Ik heb heel lang heel veel last gehad van dagelijkse hoofdpijn. Door het weglaten van de suikers is dit nu weg.
  • Huid ziet er beter uit. Ik ben heel lang jong gebleven. Helaas had ik lang last van ‘jeugdpuistjes’ en vele oneffenheden. NU is dat heel veel minder geworden.
Laat suiker een tijdje staan

Just give it a try! Veel van mijn cliënten ervaren allerlei positieve effecten als zij bewerkte suikers weglaten of drastisch verminderen in hun eetpatroon. Niet alleen verliezen ze gewicht, maar voelen ze zich vaak veel fitter en energieker. Lijkt het je lastig om hier mee te starten, dan neem ik je ook heel graag mee op supermarkttour en leer ik je de ins en outs van gezond en (suiker)bewust boodschappen doen.

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.