KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jan 14, 2015

BEWEGEN MET KINDEREN: 15 tips voor stimuleren beweging in jouw gezin

Bewegen zit in onze natuur

Wij mensen zijn gemaakt om te bewegen. Je lichaam heeft zeshonderd spieren. We hebben een beweeglijke romp en armen en benen die erom vragen om gebruikt te worden. Als een kind niet beweegt is dat onnatuurlijk want bewegen is het natuurlijkste wat een kind kan doen. Bewegen heeft invloed op je hele lichaamswerking en stofwisseling. Door regelmatig te bewegen blijft onder andere vetopslag onder controle en ontgift je jouw lichaam. Ook is bewegen goed voor ons hormonale systeem. Daarnaast is het een boost voor het immuunsysteem en voert het stress en emotionele spanningen op een effectieve en efficiënte manier af.

bewegen kinderen

Kinderen bewegen steeds minder

Vroeger was bewegen noodzakelijk om te overleven.  Nu is dat niet meer zo. Apparaten (zoals pc, lift, elektrische ramen, de afstandbediening) hebben ons werk uit handen genomen en het gebruik van onze benen overbodig gemaakt. Nu moet je dus je gezond verstand gebruiken om in beweging te komen. Helaas is één op de zeven kinderen te dik door een absoluut gebrek aan beweging samen met een onnatuurlijk eetpatroon. Maar ook kinderen die geen overgewicht hebben bewegen dikwijls veel te weinig. Vaak heeft dit juist moeheid en humeurigheid tot gevolg. Het komt steeds meer voor dat kinderen op een dag veel tv kijken of op de ipad spelletjes spelen. Kinderen hebben tegenwoordig té veel ‘schermtijd’ per dag.  Onderzoek laat zien dat kinderen minimaal 2 uur per dag aan schermtijd besteden. Die tijd gaat ten koste van buiten spelen.  Ook ‘wandelen’ peuters in de wandelwagen, spelen ze op mini speelveldjes, worden ze met de auto overal naartoe gebracht, zitten baby’s stil in hun maxi-cosi of wipstoel. Ook is er minder tijd om buiten en ruimte om te spelen, omdat ouders vaak beiden werken, mensen kleiner behuisd  zijn en het groen in de stad minder toegankelijk is.

 

bewegen kinderen
Bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen

Emotionele ontwikkeling

Door spel doet een kind namelijk allerlei ervaring op en verwerkt het emoties, het leert ook teleurstellingen te verwerken doordat het nieuwe dingen leert die het niet onmiddellijk kan.  Het kind ontdekt vreugde en blijdschap door dingen die lukken. Het ervaart ook trots, succes en blijdschap.

Cognitieve ontwikkeling

Door bewegingsspelletjes leert een kind ook logisch te denken, zich beter te concentreren en handelingen te onderhouden. Ook wordt de woordenschat vergroot. Het leert ook de begrippen op, onder, naast, ver, dichtbij, kort, lang, groot, klein, boven, rechts, links.

Motorische ontwikkeling

Het spelen zorgt ervoor dat een kind een relatie met zijn lichaam ontwikkelt. Het leert zo snel te reageren op gebeurtenissen. Het ziet iets en probeert het na te doen.

Jong beginnen met bewegen is belangrijk

Als kinderen vanaf het prille begin (voor hun 6e jaar) te weinig bewegen, heeft dit vaak ook een motorische achterstand tot gevolg. Wanneer de bewegingsfasen van rollen, kruipen, stappen en lopen niet goed doorlopen worden, bestaat er een grote kans dat je levenslang onhandig blijft.  Een gebrek aan beweging in de vroege kindertijd kan verstoring in de motorische, emotionele en cognitieve ontwikkeling tot gevolg hebben.

Leg een beweegbasis bij je kind

De kwaliteit van het leven van jonge kinderen wordt in grote zin bepaald door de mogelijkheden die ze krijgen om te spelen. Dat geldt voor spelen in vele vormen als binnen, buiten, alleen en samen, vertrouwd en nieuw, rustig en spannend, met of zonder volwassenen. Door vroeg met bewegen te beginnen kunnen vaardigheden op een natuurlijke en speelse manier geleerd worden. Wordt er geen beweegbasis gelegd bij kinderen dan heeft dit in het latere leven gevolgen. Iemand die niet van nature gewend is om te spelen en bewegen voelt zich daar als volwassene vaak onwennig bij.

bewegen kinderen

Je moet moeite doen om bewegen te stimuleren

Ik hoop dat je net als ik als ouder (ook al beweeg je zelf niet graag), het belang van beweging voor je kinderen inziet. Dat betekent dat je er moeite voor doet om je kind in beweging  te krijgen of houden.  De aanpak om je kinderen te laten bewegen is een zelfde als die om hen bv spruitjes te leren eten. Je lust graag wat je het meeste eet. Datzelfde geldt voor beweging. Je moet kinderen dus  voldoende (bewegings)prikkels aanbieden. Een lichaam houdt van datgene wat het het meeste doet. Leven is bewegen!

Bewegen is meer dan alleen sporten

Denk ik aan vrolijke gezonde kinderen, dan denk ik aan kinderen die samen spelen en bewegen. En met beweging bedoel ik niet alleen sporten, maar alles waarbij je je benen en armen gebruikt en waarbij je niet zit of ligt. Voor kinderen zou het vanzelfsprekend moeten zijn om minimaal één uur (liefst meer) per dag te bewegen. Moedig je kind aan als het beweegt, geef het spel en beweging als beloning en doe zelf ook mee. Zorg ervoor dat bewegen een belangrijke waarde binnen je gezin vertegenwoordigt. Breng je kinderen ook dankbaarheid bij voor de mogelijkheid dat zij een lichaam hebben dat kan bewegen.  Dit zorgt ervoor dat jullie makkelijker kiezen voor bewegingsactiviteiten dan passieve vrijetijdsbesteding zoals tv kijken en “gamen”.

Wat doen wij als gezin aan bewegen?

Binnen ons gezin vinden we bewegen belangrijk. Daarom doen we hier in de stad zoveel mogelijk op de fiets of te voet. Omdat de baby nog niet kan zitten loop ik achter de kinderwagen of met de draagzak heel wat kilometers. Mijn kleuter is dol op alles wat met een bal te maken heeft, voetbal voorop. Het liefst loopt hij elke dag in zijn voetbaltenue. Bijna dagelijks trappen we een balletje in de speeltuin voor ons huis. Ook hebben we een heel wagenpark tot onze beschikking, zoals een step, fiets, loopfiets enz. Ook geven wij als ouders het goede voorbeeld door beiden een paar keer per week te gaan sporten. Mama en papa gaan naar de sportschool en papa squasht en loopt ook hard.  Ik ben benieuwd hoe belangrijk beweging is voor jou of jullie? Leuk als je dat in een reactie laat weten.

CHECKLIST VOOR BEWEGING IN JOUW GEZIN
  1. Neem wanneer je maar kunt de fiets of ga te voet. Vermijd het gebruik van de auto voor korte afstanden.
  2. Haal een frisbee, springtouw, rolschaatsen, step, driewieler in huis. En zorg voor ‘sportmateriaal’ om en rond het huis, zoals trapgoaltjes, tafeltennisbatjes, tennisracket, trampoline, basketbalring. Pas als materialen voorhanden zijn, kunnen ze gebruikt worden.
  3. Neem altijd de trap en leer je kinderen dat in een heel leven enkele miljoenen stapjes verschil maakt
  4. Stimuleer ze om buiten te spelen met hun vriendjes
  5. Beperk de schermtijd, stel grenzen.
  6. Ga na school nog even naar een speeltuin
  7. Ga na het avondeten nog even wandelen
  8. Doe je boodschappen ook te voet of met de fiets
  9. Leer ze al wandelend bijpraten en dingen te delen
  10. Leer ze al wandelend studeren en dingen van buiten te leren
  11. Vraag of ze lekker gespeeld hebben op de speelplaats
  12. Pak de sportschoenen in als ze ergens gaan logeren
  13. Worstel en stoei met je kinderen, zeker als ze klein zijn
  14. Meld je kind aan bij een sportclub
  15. Leer ze zwemmen en gymen op jonge leeftijd.

Geef zelf het goede voorbeeld en voeg beweging toe aan jouw leven. Besef namelijk dat jij als ouder je kind de gewoonte van dagelijkse beweging bijbrengt, je een van de belangrijkste gezondheidsfactoren stimuleert.

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

 

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.