KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jan 20, 2015

BOODSCHAPPEN DOEN MET KINDEREN: 7 tips om het leuk te maken

Als ouder wil je niets liever dat je kindje gezond is. Dat begint al bij de geboorte met “Als het maar gezond is”.  Dat is helemaal waar. Maar nog belangrijker is om je kindje gezond te houden. En een gezonde (op) voeding speelt daarbij een grote rol. Een facet daarvan is het bijbrengen van kennis over voeding en wat deze voeding voor je lijf betekent. De voeding die het huis in komt moet natuurlijk ingekocht worden. Het boodschappen doen is een uitermate geschikt moment om je kinderen meer voedingskennis bij te brengen.

Jong geleerd is oud gedaan

Jong geleerd is oud gedaan

Boodschappen: kies je voor voeding of vulling?

Helaas is het tegenwoordig zo dat veel kinderen door gewenning en herkenning denken dat geraffineerde suikers, hoogbewerkte vetten en kunstmatige aroma’s uit fabrieksproducten lekker zijn. Dat komt omdat iedereen het meest houdt van datgene wat je het vaakst eet. De smaakpapillen van kinderen zijn afgestemd op dat wat ze het vaakst te eten krijgen. Voor veel kinderen in onze huidige maatschappij is het heel gewoon dat hun menu bestaat uit ontbijtkoek, speciale kinderkoekjes, chocopasta, jam, hagelslag, ontbijtgranen, witbrood, croissants, eierkoeken, witte rijst, pasta. Daarnaast drinken ze vele drinkyoghurts, fruitsapjes, ranja’s, fris- en energiedranken. Dit zijn voedingsmiddelen die eigenlijk de naam voeding niet zouden mogen dragen omdat ze nauwelijks voedingsstoffen bevatten. Je kunt dit als ouders natuurlijk beïnvloeden en sturen. Kies zoveel mogelijk voor pure en onbewerkte voeding als basis, met af en toe ruimte voor bovenstaande producten die je ook wel “vullingsmiddelen” kunt noemen.

Weet wat je eet

Een van de manieren om je kinderen bij een gezonde leefstijl te betrekken is om ze een actieve rol te geven tijdens het boodschappen doen. Maar het begint natuurlijk ermee dat jij als ouder weet wat je eet en dus ook in de winkelkarretje stopt. De voeding uit de supermarkt is namelijk steeds verder van de natuur af komen te staan. Dus doe je er goed aan om te weten hoe je beste etiketten kunt lezen. Een aantal makkelijk te onthouden basisregels zijn:

  • vermijdt zoveel mogelijk producten met meer dan 5 ingrediënten
  • vermijdt producten met allerlei onuitspreekbare ingrediënten
  • stel jezelf de vraag bij een product: “zou mijn overgrootmoeder dit als eten herkennen?”

Investeer in kennis en tijd

Investeer tijd in je gezonde leefstijl. Bezoek een keer in je eentje zonder je kinderen de supermarkt en neem de tijd om de etiketten van jouw favoriete boodschappen te besturen zodat je voortaan weet welke producten zo onbewerkt mogelijk zijn, geen suiker en E-nummers bevatten. Wanneer je eenmaal weet wat je wel en niet in huis wilt halen, wordt boodschappen doen “kinderspel”. Leg een gezonde basisvoorraad aan, dan heb je ook in noodgevallen altijd een gezond alternatief in huis.  Denk bijvoorbeeld aan diepvriesfruit en –groenten, noten en zaden, (glutenvrije) graan en meel, olijfolie, eieren.

Kijk een aardappel!

Kijk een aardappel!

Maak boodschappen doen leuk

Wanneer je zelf beter weet wat je (voortaan) in huis wilt halen, is het heel leuk en leerzaam om je kinderen bij het boodschappen te betrekken. Probeer dus niet meer alleen, snel uit je werk, even wat boodschapjes te halen. Als dat je structurele patroon is, leren je kinderen niet waar het eten vandaan komt. Door ze mee te nemen laat je zien dat er werkelijk wat gedaan moet worden voordat er een maaltijd op tafel staat. Maak boodschappen doen leuk en bijzonder. Een goed voorbeeld doet namelijk goed volgen.


TIPS VOOR HET BOODSCHAPPEN DOEN MET JE KINDEREN

1. Ga voorbereid van huis. Rustig boodschappen doen met een moe en hongerig kind is vragen om problemen. Om 17.30 uur nog naar de winkel racen en daar een gezonde keuze moeten maken terwijl je maag schreeuwt om voedsel is vrijwel onmogelijk. Dat kost jou als volwassene al de grootste moeite. Ga dan maar eens na hoe dat voor je kind moet zijn. De kinderproducten op ooghoogte schreeuwen hem of haar letterlijk toe en je kind zal er geheid om gaan bedelen. Kies je moment van boodschappen doen daarom zorgvuldig. Bereid je kind voordat je gaat thuis ook voor. Vertel bijvoorbeeld dat je vandaag geen “snoep”of “lekkers” gaat kopen. Dat voorkomt een hoop discussie terwijl je in de winkel staat.

2. Zodra ze er de leeftijd voor hebben geef je ze een eigen karretje of mandje. Laat ze actief helpen door ze samen met jou producten te zoeken in de winkel.  Laat ze bijvoorbeeld zoeken naar gedroogd fruit, noten, pitten, zaden, volkorenpasta. Wees ook creatief, maak er bv eens een wedstrijdje van wie als eerste de kleine tomaatjes gevonden heeft of geef ze een eigen boodschappenlijstje (eventueel met plaatjes). Kinderen vinden het leuk als ze “grote-mensen”-dingen mogen doen.  Let daarbij wel de uitvoerbaarheid van je opdracht. Een pot biologische tomatensaus bovenin het schap, ver boven kinderhoogte, werkt frustrerend.

3. Sta zeker stil bij het groenten- en fruitschap. Pak een product op en vertel wat het is. Of vraag aan een ouder kind of hij weet wat het is. Laat je verbazing over nieuwe producten aan je kind zien, andere kleuren courgettes en paprika’s zijn het delen waard! Ook minder gangbare groenten en fruit zijn meer dan het vermelden waard, zoals aardpeer, raapstelen, postelein, pastinaak. Laat hen fruit en groenten kiezen en geef bijvoorbeeld de opdracht dat je vijf verschillende kleuren in de winkelkar wil zien. Leg ook bij andere producten uit wat het is dat jullie in het karretje stoppen.

4. Geef ze ook de ruimte om zelf wat te kiezen. Jij als ouder bepaalt wel het kader, bijvoorbeeld de groenten van die avond, 2 soorten fruit, keuze vlees of vis, soort vis. Zorg dat je vantevoren duidelijke afspraken hebt gemaakt. Neem je kind serieus als het zijn keuze gemaakt heeft. Ook al wordt jij uitgedaagd om heel creatief te zijn in de keuken, door de rare combinaties die je kind uitgekozen heeft. Je stopt stoïcijns de haring voor in de lasagne mee naar huis. Houd je gezicht in de plooi, succes!

5. Geef ook uitleg over producten die je niet meeneemt. Ik laat de koekjes en chips liever liggen. Aan mijn kleuter leg ik uit waarom we dit niet meenemen. Suikers, maar ook transvetten zijn daarvoor een belangrijke reden. Het is wel grappig om nu met de kleuter een rondje door de super te maken en hem te horen zeggen: “Die niet mama, daarzit suiker in”. Wanneer mijn kleuter vraagt om een koekje, maak ik ze zelf. Zoals bijvoorbeeld deze HAVERMOUT-CRANBERRY BISCUITS of de favoriete SPELT-ZANDKOEKJES. Dat smaakt nog veel beter ook. Dit is volgens mij ook de beste methode om kindermarketing het hoofd te bieden. Zorg voor een alternatief en ga samen aan de slag om gezonde koekjes, chips of limonades te maken. Het is daarbij belangrijk om als ouder het goede voorbeeld te geven. Kindermarketing wordt met name toegepast op ongezonde producten ( frisdrank, chips, koekjes, snoep). Wanneer je zelf als ouder deze producten wel volop gebruikt, dan is het logisch dat je kind ze ook wil.

6. Geef je kinderen in de supermarkt leuke opdrachten. Laat ze er bijvoorbeeld eens voor zorgen dat je niet in de gangen met ‘ongezonde’ voeding komt. Je zult merken hoe moeilijk dat het is! Als je door zo’n gang loopt zeg je meteen “snoep”, “koek”, “chips”, “frisdrank” al naargelang datgeen wat je ziet en tegenkomt. Op dat moment moeten je kinderen je bijsturen. Of speel ‘speurneusje’ en laat ze zoeken naar ‘rode vruchten’ of ‘groene groenten’. Met mijn kleuter oefen ik nu ook letters, door hem bijvoorbeeld te laten zoeken naar een groente die begint met een letter die hij op school geleerd heeft.  Je doet zo zeker langer over je boodschappen, maar de quality time die je met je kinderen doorbrengt is onbetaalbaar en je kinderen worden zich bewust van hoeveel ongezonde voeding er in de supermarkt te vinden is.

7. Pak als je thuis bent ook weer samen de boodschappen uit. Stel eventueel nog eens de vraag of je kindje nog weet hoe die bepaalde aparte groente heet. Laat ze ook actief helpen met het wegzetten en leggen van de producten op de juiste plek in de koelkast, voorraadkast en vriezer. Zo weten ze waar dingen horen, waar ze bewaard worden en geef je ze meteen verantwoordelijkheid. Let natuurlijk wel op met breekbare producten, zoals de eitjes.

Bron foto’s: http://www.pixabay.com

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.