KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
mei 4, 2015

BOODSCHAPPENBUDGET: 15 tips voor budgetproof gezonde inkopen doen

Ik krijg regelmatig van mijn cliënten de vraag of ik tips heb om gezonde boodschappen te doen met een klein(er) boodschappenbudget. Mensen hebben vaak het idee dat gezond eten veel duurder is, maar dat hoeft niet persé zo te zijn. Ja ok, ik geef toe de zogenaamde ‘superfoods’ die nu volop in het schap liggen van zowel de supermarkt als de welbekende drogisterijketens zijn aardig aan de prijs. Ik vind €5,- euro voor een lullige zakje bessen van 250 gram uit een land aan de andere kant van de wereld ook te ver gaan. Ik ben van mening dat je ook zonder die superfoods prima gezond kunt eten en leven. Daarom houd ik het grotendeels bij ‘normale’ gezonde producten, al vind je in mijn yoghurt ook wel eens wat ‘gekke’ besjes verstopt.

boodschappen doen

Gezond eten met een boodschappenbudget?

Gezond eten gaat volgens mij om kiezen voor zo vers en puur mogelijk, zonder allerlei toevoegingen en bewerkte producten. Daarbij vind ik het belangrijk dat het niet te moeilijk en ingewikkeld wordt, dus snel en makkelijk koken met betaalbare ingrediënten. Zo hoeft gezond eten niet automatisch duur(der) te zijn. Met een aantal handigheidjes en makkelijke budgettips kun je geld besparen en gezonde inkopen doen die passen binnen jouw boodschappenbudget. Hoe ik dat doe, deel ik hier graag met je.

boodschappenbudget, inkopen markt

TIPS VOOR BUDGETPROOF GEZONDE BOODSCHAPPEN DOEN
  1. Maak een boodschappenbudget
    Breng voor je huishouden in kaart wat jullie exact per maand aan boodschappen kunnen en willen spenderen. En houdt je daar vervolgens aan. Maak de keuzes die daarbij passen. Het hoeft niet perfect. Kies liever voor véél gewone groenten en fruit dan die dure superfoods. Beschouw dure producten als een luxe. En wanneer je kiest voor luxe, neem dan kwaliteit.
  2. Werk met een planning en boodschappenlijst
    Dé basisregel voor een gezond voedingspatroon is een goede planning. Wanneer je goed voorbereid bent voorkom je dat je op drukke en lastige momenten niet zwicht voor een patatje of de afhaalchinees. Zorg voor een goede gezonde voorraad voeding in huis. Zo zet je snel een lekkere en gezonde maaltijd op tafel. Doe je boodschappen dan ook met een gevulde maag én een lijstje om deze voorraad aan te vullen. Dit helpt je om impuls aankopen te voorkomen. Doe je samen met je kinderen de boodschappen? Lees dan hier mijn tips om te voorkomen dat er allerlei toetjes en koekjes met van die prachtige kinderfiguurtjes in je wagentje belanden.
  3. Maak dingen zelf
    Koop geen kant- en klare gerechten meer, laat de pakjes en zakjes voortaan voor wat ze zijn. Een kant- en klare maaltijdsalade lijkt makkelijk én gezond. Maar heb je al eens de tijd genomen om het etiket te lezen en te zien wat er écht inzit? Zelf maken is lekkerder, gezonder en over het algemeen zijn pakjes en zakjes uiteindelijk duurder dan de zelfgemaakte variant. Bespaar ook door zelf te snijden, raspen en schillen. Ja het kost wat extra tijd om je groenten te wassen en snijden, maar het is veel beter voor je portemonnee en je verliest minder voedingsstoffen. Dubbel winst zou ik dus zeggen. Ook zelf kaas raspen is zo’n voorbeeld of het zelf maken van pindakaas of notenpasta’s. De aanschaf van een goede keukenmachine verdien je op termijn zeker dubbel en dwars terug. Niet alleen in je portemonnee maar ook in je gezondheid.
  4. Koop groente en fruit uit het seizoen
    Wanneer je groente en fruit uit het seizoen koopt, zijn deze natuurlijk volop beschikbaar en dit heeft een gunstig effect op de prijs. Daarnaast heeft het seizoensgebonden eten nog meer voordelen. In het seizoen betekent volop verkrijgbaar en dit geeft lage prijzen. Dat betekent ook dat je nieuwe groenten gaat ontdekken. Koop vaker de zogenaamde ‘vergeten groenten’. In het seizoen koop je dan pastinaak, knolselderij, pompoen, bietjes, schorseneren voor een prikkie.
  5. Koop lokaal
    Ga op zoek naar een (biologische) boer bij je in de buurt. Omdat er geen sprake is van tussenhandel, kun je hier groente, fruit maar natuurlijk ook vlees, kaas voor zo’n 30 procent goedkoper inkopen. Ook kun je vlees en kip prima invriezen. Wanneer je elke maand jouw boertje bezoekt, kun je daar een hoop geld mee besparen.
  6. Drink water!
    Water drinken is en blijft het beste voor je en levert je veel gezondheidsvoordelen op. Frisdranken, limonadesiropen en sapjes heeft je lichaam eigenlijk niet nodig. Lees er hier meer over. Je bespaart dus veel om deze niet te kopen. Ook biologische ‘suikervrije’ drankjes zijn er aan de prijs. Wil je jouw kinderen toch iets anders meegeven dan water naar school? Koop dan bijvoorbeeld cool bear en koop dit in via biologische webshops. Vaak krijg je dan bulkkorting.
  7. Kies voor minst vervuild
    Ik koop zelf het liefst zoveel mogelijk biologisch. Zeker qua groente en fruit om zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen en gifstoffen in mijn lichaam te krijgen. Maar ik weet dat dit niet voor iedereen weggelegd is, want biologische producten zijn vaak wel duurder. De volgende groenten en fruit soorten kun je niet-biologisch kopen, deze zijn minder vervuild: avocado, knoflook, bananen, kiwi, aubergine, ananas, meloen, paddenstoelen, asperges, kool, mango, zoete aardappel. Druiven, perzik, nectarine, aardbeien, besjes, appels, aardappelen, pepers, sla, selderij komkommer en spinazie koop ik bij voorkeur biologisch, deze zijn het meest vervuild.
  8. Koop bewust in
    Waarschijnlijk een open deur, maar check de aanbiedingen. Je kunt daar bijvoorbeeld de app spotta voor gebruiken. Koop jouw favoriete (houdbare) producten groot in en vul je voorraadkast en vriezer ermee. Bezoek ook online goedkope webshops online voor je kruidenierswaren, dat kan een hoop schelen. Of koop de goedkoopste gezonde varianten in je natuurvoedingswinkel. Bij de Turkse of Marokkaanse winkel vindt je bijvoorbeeld grote zakken peulvruchten, zaden, pitten en noten. Datzelfde geldt voor kruiden, die je ook vaak bij de Toko kunt vinden. In verhouding betaal je dan veel minder dan zo’n lullig potje in de supermarkt.
  9. Check je voorraad
    Check regelmatig je voorraad. Kijk eens hoeveel onnodige producten je koopt. Maak deze eens op door een gerecht te maken van al deze ‘leftovers’ en koop ze daarna niet meer in als je weet dat het iets is wat dus niet zo bij jou in de smaak valt. Mensen kopen in de winkel vaak van alles waar hun oog op valt, om het vervolgens nooit te gebruiken of weg te gooien omdat de tht verstreken is. Herkenbaar? Langhoudbare producten hoef je echter niet meteen weg te gooien hoor, ook al de tht voorbij is kun je zaken als pasta, rijst en bonen nog prima gebruiken. De tht is slechts een richtlijn. Neem dus af en toe de tijd om je kasten, vriezer en koelkast uit te spitten en maak op wat je in huis hebt.
  10. Voorkom verspilling
    Het checken van je voorraad helpt verspilling voorkomen. Zo min mogelijk weggooien is namelijk ook onderdeel van gezond en budgetproof eten. Gebruik daarom je keukenweegschaal en weeg de porties voor jezelf en je gezin af. Niet zo heel moeilijk toch? Verwerk restjes groenten in een muffin, frittata of maak een hartige taart. Of maak juist grote porties, bijvoorbeeld tomatensaus, en vries deze in. Rijp fruit over? Maak er een smoothie mee.
  11. Ga naar de markt
    “Op de markt is je gulden een daalder waard”. Misschien een wat oude uitspraak aangezien we al lang geen guldens en daalders meer hebben, maar de betekenis geldt zeker ook vandaag de dag nog. Op de markt kun je vaak hele mooie producten voor een klein prijsje kopen. Hier op de Haagse markt bijvoorbeeld koop je groenten, fruit, vlees, vis, eieren voor een mooi prijsje. Wil je extra besparen? Ga dan aan het eind van de marktdag. De kooplieden willen heel graag van hun producten af, anders moeten ze deze vaak weggooien en dat zou natuurlijk helemaal zonde zijn.
  12. Kies bewust je vis
    Vis is heel gezond vanwege de omega 3 vetten. Maar voor sommigen ook vrij aan de prijs. Wissel verse vis af met vis uit blik (liefst in water vanwege de kans op gifstoffen uit de coating die in de vis kunnen komen) of gebruik gerookte vis als zalm of makreel. Ook wilde vis uit de diepvries is een prima alternatief.
  13. Gebruik je diepvries
    Eerder schreef ik al dat je vlees en vis ook prima uit de vriezer kunt kopen. Datzelfde geldt voor groenten en fruit. Deze zijn vaak goedkoper en makkelijk klaar te maken. Ook vindt je hier biologische varianten voor een hele schappelijke prijs. Bovendien kun je deze soorten het hele jaar rond kopen. Spoel diepvriesfruit wel goed af voordat je deze gebruikt.
  14. Vers kruidentuintje
    Kruiden zijn duur. Zeker als je ze los in een klein bakje koopt bij de supermarkt. Door ze zelf te laten groeien, hoef je slechts één keer de zaadjes of plantje te kopen en kun je er heel veel gebruik van blijven maken. Een goede return on investment zullen we maar zeggen
  15. Moestuinieren
    Het zelf verbouwen van je groenten en fruit is natuurlijk helemaal een goed idee om te budgetteren.

Maak bewuste keuzes binnen jouw boodschappenbudget

Volgens mij zijn er dus voldoende opties om gezond, lekker en budgetproof te eten en leven. Met wat creativiteit kom je ver. Bepaal zelf wat jij het belangrijkst vindt om je geld aan uit te geven. Dat kun je toch echt elke keer maar aan één ding doen. Dus wat wordt het: een kast vol gezonde producten of dat nieuwe jurkje? Wil je deze tips in de praktijk brengen en ook meer leren over het maken van gezonde keuzes in de supermarkt, ga dan met me mee op de supermarkttour. Dan leer ik je alles over gezond boodschappen doen.

Ik ben benieuwd of jij nog budgettips hebt die je met anderen wilt delen. Laat het in een reactie hieronder het artikel weten.

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.