KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jan 27, 2015

EEN GEZOND SLAAPPATROON VOOR KINDEREN

Kinderen hebben veel rust en slaap nodig. Voldoende slapen is voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Dat geldt ook voor kinderen. Maar al is je kind een slechte slaper het is zeker geen excuus om je kind om je kind tot laat op te laten blijven. Kinderen hebben vaak meer rust en slaap nodig dan hun ouders zich realiseren. De hersenen van kinderen zijn nog volop in ontwikkeling. Slaap is van heel groot belang om alles wat ze gedurende de dag hebben geleerd te verwerken. Juist in onze tegenwoordige tijd, waarin kinderen heel veel prikkels te verwerken krijgen is het van groot belang dat kinderen genoeg slapen.

baby slaappatroon

Hoeveel uren slaap heeft mijn kind nodig?

In onderstaande tabel kun je per leeftijdscategorie zien hoeveel slaap je kind nodig heeft. Komt jouw kind aan zijn benodigde uurtjes?

Categorie Aantal uren slaap
Kinderen tot drie jaar 14-15 uur
Peuters 12-14 uur
Kleuters 11-13 uur
Basisschoolkinderen 10-11 uur
Pubers 9-10 uur

Relatie slaappatroon en kennisontwikkeling

Wanneer kinderen lekker in hun vel zitten leren ze gedurende de dag heel veel. Dat komt omdat de hersenen tijdens het slapen en rusten rijpen. Op het moment van rust, krijgt een kind geen extra prikkels en krijgt het te kans om te verwerken wat het allemaal gedurende de dag gezien, gehoord, gevoeld en beleefd heeft. Deze rustmomenten zijn essentieel om de prikkels te verwerken en op deze manier datgeen wat ze geleerd hebben op te slaan. Gebrek aan slaap en rust zorgt ervoor dat er bij kinderen achterstand in hun kennisontwikkeling kan ontstaan. Dat komt omdat ze dan wel de prikkels ontvangen hebben, maar geen kans en tijd hebben gekregen om deze prikkels ook een plek te geven.

Slaappatroon en gezondheid

Overprikkeling en het niet kunnen verwerken daarvan door gebrek aan rust en slaap kan een grote weerslag hebben op het gedrag van kinderen. Ze worden rusteloos, narrig, snel geïrriteerd of boos.  Ze kunnen ook juist extra timide worden en zich terugtrekken. Ook blijkt er een relatie te bestaan tussen gebrek aan slaap en overgewicht. Onderzoek heeft aangetoond dat  jonge kinderen die minder slapen een significant verhoogd risico hebben op een hogere BMI op een leeftijd van 7 jaar. Een constant gebrek aan voldoende nachtrust kan ervoor zorgen dat hormonen die ervoor zorgen hoe hongerig en vol we ons voelen uit balans raken. Maar ook is de kans op verkoudheid drie keer zo hoog als je minder dan zeven uur per nacht slaapt. Een goede nachtrust is om vele redenen héél belangrijk. En niet alleen voor je kind, maar ook voor jou.

voorlezen slaappatroon

TIPS OM JE KINDEREN GOED TE LATEN SLAPEN
  • Ontwikkel een goede ‘slaaphygiëne’. Ontwikkel de gewoonte elke avond dezelfde ontspannende dingen in dezelfde volgorde te doen. In het ideale geval anderhalf tot een uur voordat je kind naar bed moet, zodat hij weet wat er gaat komen en hij de kans krijgt om zich erop voor te bereiden. Hanteer ook  steeds dezelfde bedtijd en houd je eraan.
  • Het helpt kinderen om de dag met ze door te spreken. Het zorgt voor structuur en grip op de dag. Zodoende krijgt je kind kans om tot rust te komen.
  • Zorg dat je als ouder rustig bent en de tijd neemt voor het slaapritueel. Kinderen zijn sensitief en voelen het heel goed aan wanneer jij onrustig bent omdat je geen tijd hebt of omdat je bang bent dat je kind niet zal slapen. Het kan er juist voor zorgen dat je kind niet kan slapen omdat het jouw onrustige gevoelens overneemt.
  • Let op je woordkeus. Door aan je kind te vragen “Ga je mee naar bed?”, wek je bij je kind de indruk dat het een keuze heeft. Omdat het een vraag is, worden de hersenen van je kind geactiveerd om hierover na de denken. Kies liever voor “Kom je gaat nu naar bed”. Dit een duidelijke afgekaderde boodschap waardoor je kind meteen weet waar het aan toe is en dat zorgt voor duidelijkheid en dus ook rust.
  • Een bad  kan verwarmend en ontspannend zijn. Het maakt je lichaam klaar om te gaan rusten. Een goed idee om dit aan je bedritueel toe te voegen.
  • Een kind kan goed inslapen als het voldoende melatonine heeft aangemaakt. Je lichaam maakt melatonine aan door daglicht. Ga dus iedere dag voldoende naar buiten. Kinderen hebben zo’n anderhalf uur buitenlucht en -licht nodig om goed te kunnen slapen.
  • Lichaamsbeweging helpt het lichaam om zich te ontspannen. Is je kind wat ouder, dan is het niet verstandig om het te laten sporten vlak voordat het naar bed gaat. Lichaamsbeweging op de late avond kan namelijk een averechts effect hebben.
  • Zorg voor een evenwichtig, gevarieerd en voedzaam voedingspatroon.
  • Vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten, zeker rond bedtijd. Wanneer de bloedsuikerspiegel van je kind te stel stijgt, zal de insuline ook snel stijgen. Hierdoor kan de bloedsuiker te laag zakken, waardoor je kind wakker zal worden en moeilijk opnieuw in slaap kan komen.
  • Zorg voor een eiwitrijke maaltijd rond vijf of zes uur, zodat je kind het aminozuur tryptofaan binnenkrijgt, wat nodig is om melatonine en serotonine te produceren.
  • Eet niet te vet, vet is moeilijk te verteren en kan de slaap belemmeren.
  • Zorg ervoor dat je kind gedurende de dag voldoende drinkt, maar minder in de drie uren voor hij naar bed gaat. Als je kind ‘s nachts moet opstaan om te plassen, kan het moeilijk zijn om daarna weer in slaap te komen. Zeker als hij het licht weer heeft moeten aandoen. Drankjes als fanta, cola maar ook diksap belemmeren de slaap omdat deze vol zitten met suiker en dus de bloedsuiker beïnvloeden. Kies liever voor water of kruidenthee als drankje voor je kinderen.
  • Houd de slaapkamer donker (gebruik wanneer nodig ook verduisteringsgordijnen). Kan je kind niet slapen zonder licht aan? Koop dan een lamp die geleidelijk uitgaat.
  • Vermijd televisie, tablet en smartphone gebruik net voor bedtijd en houdt deze apparatuur weg uit de kinderkamer. Door het blauwe licht worden de hersenen teveel gestimuleerd.
  • Een verhaaltje voorlezen prima, maar zorg ervoor dat het een ontspannend en rustig moment is en niet een inspannend, adrenaline verhogend avontuur.
  • Wanneer je kind niet houdt van verhaaltjes voor het slapengaan, kun je samen ook naar relaxende muziek luisteren. De geluiden van natuur, zoals de zee, kunnen erg rustgevend zijn.
  • Houd de temperatuur in de slaapkamer lager dan in de andere kamers. Zorg dat het bed wel warm genoeg is. Door een lagere kamertemperatuur zal je kind beter slapen en het is ook voordeliger voor je stookkosten :-).

 

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.