KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
aug 25, 2014

HOE ZORG JE VOOR EEN GEZONDE VOORRAAD IN HUIS?

Om een begin te maken met gezond eten is het belangrijk om een basisvoorraad aan te leggen. Op die manier kom je minder in de verleiding om te zwichten voor ongezonde producten. En wanneer je een goede basisvoorraad hebt, kun je heel makkelijk en snel door het toevoegen van verse ingrediënten als groente, fruit, vis, vlees en kruiden een lekkere en voedzame maaltijd op tafel zetten. Maar wat is nu gezond? En waar moet die basisvoorraad dan uit bestaan? En hoe maak je een begin? In dit artikel lees je er meer over.

gezonde voorraad

Tips voor het aanleggen van een gezonde voorraad

  • Loop je keukenkastjes na. Welke producten gebruik je veel? Heb je nog kant-en-klare pakjes en zakjes in huis? Hoe zou je deze kunnen vervangen door pure ingrediënten? Wanneer je wilt starten met gezond eten, is het voor jou het beste om deze ongezonde voeding de deur uit te doen. Wanneer je het moeilijk vind om eten weg te gooien, geef het dan wellicht weg aan iemand of een organisatie die het wel kan gebruiken. Bijvoorbeeld de voedselbank. Niet zo gezond eten, is nog altijd beter dan niet te eten hebben.
  • Begin daarna met het opbouwen van je basisvoorraad. Koop bij elke boodschappenronde een paar nieuwe producten. Of reserveer een bepaald bedrag per week dat je aan je nieuwe gezonde voeding wilt besteden. Zo groeit je voorraad langzaam tot een echte gezonde variant.
  • Houdt bij wat je gebruikt. Als er iets op is, schrijf je het op je lijstje zodat je weet dat je het bij je volgende bezoek aan de (web)winkel weer kunt aanvullen.

Hier volgt nu een voorraadlijst met producten die ik vaak gebruik en eigenlijk altijd in huis heb. Het is een hele lijst, maar met deze voorraad kun je met aanvulling van je verse producten zelf aan de slag om de lekkerste maaltijden te maken, zelf te bakken en ook snacks en tussendoortjes te maken.

gezonde voorraad


CHECKLIST GEZONDE VOORRAAD IN HUIS

Koelkast
  • Vlees- en vleeswaren (biologisch en zonder suiker)
  • Volle (biologische) yoghurt of geitenyoghurt
  • (Biologische) Eieren
  • (Biologische) Roomboter
  • Parmezaanse kaas
  • Geiten- en schapenkaas (liefst niet gepasteuriseerd)
  • Mineraal water mét bubbels (liefst uit glas, in verband met ongezonde stoffen in plastic)
 Vriezer
  • (Biologische) diepvriesgroenten zoals spinazie, doperwten, roerbakgroenten, bloemkool, boerenkool, soepgroenten.
  • (Biologisch) diepvriesfruit zoals framboos, granaatappelpitjes, bramen, rode bessen, mango.
  • Vis, bij voorkeur met MSC keurmerk. Denk aan zalm, koolvis, kabeljauw. Koop geen gepaneerde diepvriesproducten.
  • Voorraadje (biologisch) vlees zoals rundergehakt, kipfilet of biefstuk.
  • Een voorraad brood (spelt-desem) van een goede bakker.
  • Roomboter of speltbladerdeeg.
 Voorraadkast

Olie, azijn, sojasaus

  • Extra virgin kokosolie (om in te bakken, je tanden mee te poetsen, je huid mee in te smeren)
  • Extra virgin olijfolie (voor koud gebruik, niet om mee te bakken)
  • Sesamolie, koolzaadolie, raapzaadolie (voor koud gebruik, niet om mee te bakken)
  • Witte azijn
  • Appelcider azijn
  • Rode wijn azijn
  • Balsamico azijn
  • Tamari (glutenvrije versie van sojasaus)
  • Thaise vissaus (suikervrij)

Smaakmakers

  • Kaneel
  • Kurkuma
  • Kruidnagel
  • Laurierblad
  • Hele peperkorrels (voor in de molen)
  • Djinten (gemalen komijn)
  • Ketoembar (gemalen koriander)
  • Gharam Masala
  • Cayennepeper
  • Paprikapoeder
  • Koekkruiden
  • (Verse) Rozemarijn
  • (Verse) Tijm
  • (Verse) Basilicum
  • (Verse )Munt
  • (Verse )Peterselie
  • Tuinkers
  • Gember
  • Knoflook
  • Koriander ( ik vind het niet lekker, maar dat wil niet zeggen dat jij het niet kunt eten)
  • Mosterd (zoek naar een variant waar geen suiker in zit)
  • Kokosmelk (je kunt dit invriezen). Kies een variant zonder toevoegingen.
  • Mayonaise (koop de biologische variant zonder suiker).
  • Tomatenketchup (koop de biologische variant zonder suiker).
  • Tahin (sesampasta)
  • Bouillon (kun je het beste zelf maken, kijk daarvoor hier). Lukt dit niet kies dan voor de biologische gistvrije bouillonblokjes.
  • Himalaya zout, Keltisch zeezout of zeezout
  • Sambal (zonder toevoegingen)
  • Zongedroogde tomaatjes

Noten (ongebrand en ongezouten), zaden, pitten

  • Amandelen
  • Walnoten
  • Paranoten
  • Hazelnoten
  • Cashewnoten
  • Zonnebloempitten
  • Pompoenpitten
  • Sesamzaad
  • Lijnzaad
  • Pijnboompitten
  • Chiazaad en hennepzaad (optioneel)
  • Notenpasta’s: amandelpasta, zonnebloempasta, hazelnootpasta, gemengde notenpasta.

Granen en pseudo-granen

  • Havervlokken en -mout
  • Quinoa (je kunt ook andere glutenvrije varianten zoals Gierst, Amaranth en Boekweit kopen)
  • Zilvervliesrijst
  • Rijstnoedels
  • Volkoren pasta (liefst van spelt)
  • Spelt-desembrood
  • Rijst of speltwafels

Suikervervangers

  • Ongezwavelde gedroogde abrikozen
  • Ongezwavelde gedroogde dadels
  • Verse medjool dadels
  • Gedroogde vijgen
  • Ongezwavelde rozijnen
  • Kokosbloesemsuiker
  • Honing (rauw, koudgeslingerd)
  • Stevia

Peulvruchten en mais

  • Linzen (rood, groen, dupuis, berg)
  • Kikkererwten
  • Bonen (zoals bruin, wit, kidney, borlotti, spliterwten), liefst zonder toevoegingen.
  • Pinda’s (biologisch, hier kun je ook zelf pindakaas van maken).
  • (biologische) Maïs uit blik of pof maïs (om popcorn te maken).
  • Maïspasta (glutenvrij, let op dat deze niet genetisch gemodificeerd is, oftewel GMO-vrij)

Vis

  • Tonijn
  • Makreel
  • (Rode) zalm
  • Sardientjes
  • Ansjovis

 

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN GELUKKIG GEWICHT EN ENERGIEK LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.