KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
nov 24, 2014

ETEN MET AANDACHT LOONT!

“Als je eet met aandacht, eet je minder en geniet je meer. Eet langzaam, kauw je eten en geniet!”

Gedachteloos eten

We eten vaak als we afgeleid zijn of iets anders doen. Tijdens het autorijden, tv- kijken of het koken bijvoorbeeld. Zonder na te denken stoppen we wat in onze mond: een handje snoepjes, een paar hapjes van wat de kinderen hebben laten liggen, een paar plakjes kaas terwijl we de groenten aan het snijden zijn voor het avondeten. Plekken waar je vaak gedachteloos eet, zijn:

  • In de auto
  • Voor de televisie
  • Bij de computer
  • Tijdens het lezen
  • Aan je bureau
  • Bij het aanrecht
  • Tijdens het koken

Herkenbaar? Als je niet oplet wat je eet, is de kans groot dat je meer eet dan dat je nodig hebt. We zijn ons op dat moment niet bewust van wat we eten, waardoor we bij de volgende maaltijd ook niet minder eten. Dat zorgt er juist voor dat we aankomen.

Gewoonte

De kans bestaat dat gedachteloos eten voor jou een gewoonte geworden is. Dat betekent dat je bepaalde handelingen gaat associëren met eten. Zo koop je bijvoorbeeld altijd een chocoladereep bij een benzinestation, ligt er standaard een zak dropjes in je auto of neem je altijd het koekje bij de koffie. Om grip te krijgen op deze gewoonten en het gedachteloos eten, moet je een tijdje bijhouden hoe vaak je onbewust eten in je mond stopt. Daarom vraag ik cliënten ook altijd een eetdagboek bij te houden en zich de vraag te stellen: eet ik omdat ik honger heb of omdat het een gewoonte is? Wanneer je bewust wordt dat je uit gewoonte eet, is het makkelijker om dat patroon te doorbreken

Eet met aandacht

EET MET AANDACHT

Je omgeving anders inrichten

Om je te helpen bij het beheersen van gedachteloos eten is het goed om geen ongezond eten meer in huis te halen. Hoe minder verleidingen er in je omgeving zijn, hoe makkelijker het is om je er niet aan over te geven. Wanneer het eten uit  je gezichtsveld en uit je nabijheid haalt, doe je jezelf een groot plezier. Dus gooi de snacks uit je bureaula in de prullenbak, schaf de koektrommel af en haal die zak snoep uit de auto weg. Wanneer je niet de hele tijd eten dichtbij je hebt, denk je er minder aan. Zo ga je eerder eten omdat je honger hebt en niet omdat het ‘toevallig’ in de buurt is.

Concentratie

Door bedachtzamer te gaan eten, concentreer je je meer op wat er op je bord ligt. Dat houdt in dat je geniet van elke hap, je aandacht uitsluitend op eten gericht is en dat je er heel goed op kauwt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die elke hap minstens twintig keer kauwden en tussentijds hun bestek neerlegden, twintig procent minder calorieën tot zich namen dan mensen die dat niet deden. Langzaam eten zorgt ervoor dat je bewust wordt van je verzadigingsgevoel. Je maag heeft namelijk twintig minuten nodig om te weten dat je genoeg gegeten hebt. Dus eet je vaak snel tussen de bedrijven door omdat je bijvoorbeeld weer verder moet met je werk? Dan weet je dat met aandacht eten, voor jou een aandachtspunt is op weg naar een gezondere leefstijl, fit lichaam en een goed gewicht!

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EEN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.