KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
okt 31, 2014

ETEN ALS OPLOSSING VOOR STRESS?

Een klein beetje stress kan best goed voor je zijn. Van stress gaat je hart sneller kloppen en je kunt je er beter door concentreren. Wanneer de stress echter chronisch wordt, heeft dat een negatieve invloed op je immuunsysteem, je stemming en je gezondheid.

Reactie op stress

Werk, strakke deadlines en onze intense intermenselijke relaties zijn de belangrijkste redenen waarom we ons gestrest kunnen voelen of waardoor we het gevoel kunnen hebben dat het ons te veel wordt. Iedereen reageert anders op stress. Sommige mensen trekken zich terug, worden angstig, anderen zoeken hun uitvlucht in alcohol, drugs of eten. Bij mensen die stress afreageren door middel van het eten van voeding, is deze relatie vaak al in hun vroege jaren gelegd. Huilende baby’s en jonge kinderen worden vaak met eten getroost, terwijl ze misschien alleen maar aandacht of een aanraking willen. imagesUB5DUUUZ

Emotie-eten

Onderzoek heeft aangetoond dat er een sterk verband aanwezig is tussen stress en eten. Bij onderzoek naar vrouwen in de overgang, bleek dat de vrouwen die meer cortisol (het hormoon dat regelt hoe je met stress omgaat) produceerden, meer calorieën en lekkernijen aten dan vrouwen die minder cortisol aanmaken. Een stabiele hormoonhuishouding is dus ook van invloed op jouw behoefte aan ongezonde voeding.  In een ander onderzoek werd de emotionele reactie van vrouwen met overgewicht vergeleken met vrouwen die een gezond gewicht hadden. Het bleek dat hoe zwaarder de vrouw, hoe groter de kans dat ze troost zocht in eten op het moment dat ze met tegenslagen te kampen had of zich verdrietig voelde.

Troostrijke voeding

Wanneer we troost zoeken in voeding, kiezen we vaak voor ongezonde en suikerrijke producten. Dat is niet zo gek, je eet dan niet om je lichaam te voeden maar om je emoties te onderdrukken.  Wanneer je iets eet wat jij lekker vindt, komt er endorfine vrij in je hersenen, en dat stofje zorgt ervoor dat je gevoelens gedempt worden.  Je denkt even niet aan je problemen en voelt je hierdoor beter. In plaats van je problemen op te lossen en er over te praten probeer je ze weg te werken met eten. Echter heel snel na het eten en het korte moment van geluk, stort je vaak in (zeker bij suikerrijke producten) en voel je je alleen maar slechter. Het is dus slechts een zeer tijdelijk middel. Heel snel daarna verdwijnt dat geluksgevoel en komt vaak juist schuldgevoel om de hoek kijken, waardoor je weer van jezelf baalt. Zo ontstaat een vicieuze cirkel waar je niet mee opschiet en uiteindelijk ontstaat er een problematische manier van omgaan met je emoties.

Omgaan met emoties

Wanneer je last hebt van stressgerelateerde eetbuien zul je iets aan de oorzaak moeten doen. Dat betekent dat je op zoek moet naar een manier om stress te herkennen, ermee om te gaan en die te verminderen. Wat je allereerst kunt doen is om de associatie tussen stress en spanning enerzijds en eten anderzijds te verbreken door tijd in te lassen tussen de stressvolle gebeurtenis en het moment van eten. Geef jezelf geen toestemming om te gaan eten, puur alleen omdat je gestrest bent. Zoek afleiding, door bijvoorbeeld een stukje te gaan wandelen, wat te lezen of een vriendin te bellen. Of pak pen en papier en schrijf al die gedachten die op dat moment door je hoofd gaan van je af.

Lukt dat allemaal nog niet meteen en weet je dat je echt alleen rustig wordt van eten, knabbel dan op een wortel of kauw een tijdje op een kauwgom. Dat geeft hetzelfde gevoel, zonder dat je de overkill aan calorieën binnenkrijgt. Stress hoort bij het leven en het is belangrijk dat je leert dat gaan eten daarvoor niet de oplossing is. Lukt je dit niet alleen, dan kan ik je wellicht helpen.

 

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EEN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.