KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
feb 27, 2015

FRIET VAN KNOLSELDERIJ

In mijn lijstje van favoriete hartige genotsmiddelen staat friet (of patat) naast chips bovenaan. Ik ben grootgebracht met een wekelijkse portie friet op de zondagavond. Dat was de avond dat mijn moeder niet kookte. Dan had en heeft ze vrijaf. Ook heb ik deze traditie geruime tijd voortgezet. Inmiddels is dat veranderd. We eten af en toe heus nog wel eens een frietje van de friettent (ik blijf stiekem in mijn hart toch een Brabantse), maar het is geen wekelijkse kost meer. Want ik weet heus wel dat friet niet gezond is, maar op zijn tijd wel heel lekker.

FRIET VAN KNOLSELDERIJ

FRIET VAN KNOLSELDERIJ

Gezondere alternatieven

Er zijn gelukkig ook heerlijk alternatieven op deze gefrituurde aardappels te verzinnen. Zo ook deze friet van knolselderij. Eerlijk is eerlijk, deze ‘friet’ heeft iets meer pit nodig dan alleen wat zout en wordt niet altijd even krokant als gewone friet. Maar met liefde en aandacht wordt het een heel lekker gerecht en het is een stuk gezonder.

Ook voor kleine smulpapen

Ook prima geschikt voor de kleine koters als ze om één van de vier welbekende p’s roepen wanneer je vraagt wat ze willen eten. Bij smaak doen namelijk al je zintuigen mee. Ja je weet het nog wel als je vroeger goed opgelet hebt, dan zijn je mond, je neus, je oren en je ogen. Dus wanneer je het eten lekker presenteert en het er ook uitziet als echte ‘patat’ is de kans heel groot dat je koters ook hiervan zullen smullen.

Je kunt trouwens ook prima pastinaak of zoete aardappel voor dit recept gebruiken. Of maak er een echt feestje van door de verschillende groenten tegelijkertijd op tafel te zetten. We aten er deze keer een heerlijk biologisch runderworstje en homemade rode kool bij, maar is natuurlijk ook altijd heel lekker met een salade en zelfgemaakte groenteburger.

KNOLSELDERIJ-FRIET

Ingrediënten

  • 1 knolselderij
  • 2 el olijfolie
  • snuf keltisch zeezout
  • 2 tl cajun-kruiden

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180C (En vergeet niet zoals ik ook de temperatuur aan te zetten). Bedek de bakplaat met bakpapier.

Haal de schil van de knolselderij. Zorg dat je een scherp mes hebt, anders wordt het een echte slachtpartij. Snijdt deze vervolgens in gelijke plakken en maak er daarna dunne reepjes van in dezelfde grootte als frites. Zorg ervoor dat de frietjes van gelijke grootte en dikte zijn, zodat ze goed tegelijkertijd gaar kunnen worden in de oven.

Meng in een grote kom de olijfolie, het zout en de cajunkruiden. Doe de frietjes erbij en hussel ze met je hangen goed door, net zolang totdat alle frietjes goed bedekt zijn.

Leg de frietjes op de met bakpapier bedekte bakplaat. Verdeel ze goed over de plaat en laat voldoende ruimte over tussen de frietjes. Bak ze nu voor zo’n 30 minuten op 180 graden. Schud ze halverwege de baktijd nog eens om. Check na de baktijd of ze goed zijn. Zo niet, zet ze dan nog zo’n vijf minuten terug.

Eet smakelijk!

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EEN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.