KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
feb 1, 2015

HEB JIJ GEWOONTEN DIE JOU DIK MAKEN?

 Eten zonder te genieten

Geloof me maar, je wordt niet dik van die enkele keer dat je naar de snackbar gaat of dat je een lekker taartje koopt bij de bakker. Genieten van goed eten is een belangrijk genoegen in het leven. Het eerste hapje van die verrukkelijke appeltaart, het eerst slokje van dat glas goede wijn of speciaal biertje, die goddelijke chocolademousse die in je mondhoeken blijft zitten. Het hoort bij een gezonde leefstijl om te blijven te genieten van alles wat je eet. Maar hoe vaak op een dag eet je zonder zo te genieten? Denk maar aan die goedkope slagroomtaart op het werk, een koud geworden tosti, of de restjes van het bord van je kinderen. Dat zijn niet bepaald geweldige eetervaringen. Zowel vanwege de smaak als de overbodige calorieën kun je het beter laten. Het zijn allemaal voorbeelden van gewoonten die bij kunnen dragen aan jouw gewichtstoename.

dikmakende gewoonten

Zonder aandacht alles eten

Er is niets mis om af en toe met smaak te genieten van “ongezond” eten. Denk aan melkchocolade, toetjes en goede maaltijden in een restaurant. Maar dan wel in de juiste hoeveelheid en enkel en alleen als je er écht zin in hebt. Je te buiten gaan aan eten van slechte kwaliteit en met veel calorieën, enkel en alleen omdat het binnen handbereik is, is echt zonde voor jezelf en jouw streven naar een gezond en fit lichaam. Op deze manier krijg je ongemerkt per dag veel extra calorieën binnen. Dit komt omdat je jezelf slechte eetgewoonten aangewend hebt. Vaak blijkt dat als je echt luistert naar jouw behoeften een paar happen chocolademousse al voldoende om er voldoening uit te halen. Het totale dessert of die hele chocoladereep blijkt vaak te veel van het goede. Verbreek dus met je dikmakende gewoonte om alles gedachteloos op te eten. Wees kieskeurig in wat je eet en geniet alleen van het beste!

Voorbeelden van dikmakende gewoonten

Ook eten in de auto is zo’n aangeleerde dikmakende gewoonte. Deze ontstaat vaak uit tijdgebrek. Het gevaar bestaat dat het iets wordt dat je elke dag doet om tijd uit te sparen. Uiteindelijk is het zo gewoon voor je dat je altijd iets te eten wilt als je achter het stuur zit. Dit komt omdat er in je hersenen een koppeling ontstaant tussen autorijden en eten. Zo kan het gebeuren dat je elke keer dat je lang(er) in de auto zit je op zoek gaat naar het benzinestation om wat te eten te scoren. Neem je vanaf nu af aan voor om niet langer in de auto te eten. Heb je een lange rit voor de boeg, houdt dan op tijd een korte tussenstop. Neem een gezonde snack van huis mee en eet deze op. Ik neem voor mijn reisjes naar Brabant, waar mijn familie woont, altijd een flesje water, wat fruit en een bakje noten mee.

Eet liever niet voor de televisie

Voor de televisie eten is nog zo’n gewoonte die helaas in veel gezinnen niet meer weg te denken is. Wanneer we te laat thuiskomen ‘belonen’ we onszelf met een snelle hap en onze favoriete serie op de bank. Het probleem is dus dat we gedachteloos eten . Hierdoor hebben we niet in de gaten hoeveel we eten. Zo krijgen we ongemerkt veel te veel eten. Daarom is het heel slim om vanaf vandaag te besluiten voortaan altijd aan tafel te eten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die bij de televisie eten tijdens de rest van de dag ook meer calorieën binnenkrijgen. Wanneer je namelijk niet let op wat je eet, kun je ook geen maat houden. Zeker als je kinderen hebt is heel belangrijk ze te leren altijd aan tafel te eten. Eten aan tafel creëert een rustmoment. Staand eten of voor de televisie op de pc conditioneert je kind op onaandachtzaam eten. Hierdoor gaat veel smaakontwikkeling verloren en leg je de basis voor een een portiestoornis.

Snoepen voor het diner

Snoepen voor de warme maaltijd is ook een patroon en dus nog een voorbeeld van dikmakende gewoonten worden. Het is heel gewoon om enorme trek te hebben als je uit je werk komt. Je lunch is dan al even geleden. Je kunt deze enorme snaaidrang voorkomen door gezond te snacken. Bottom-line: eet dus aan het eind van de middag een gezonde snack zoals een wortel of appel. Dan heb je iets gezonds gegeten, is je ergste honger gestild en is de kans dat je thuis zult overeten een stuk kleiner.

dikmakende gewoonten snoep eten

Heb aandacht voor je gedrag

Ook voor mij is het belangrijk om af en toe mijn patronen weer eens tegen het ligt te houden en te kijken waar ik verbeteringen kan aanbrengen in mijn leefstijl. Door voor jullie dit artikel te schrijven kwam ik erachter dat ik ook nog een aantal dikmakende gewoonten heb die voor verbetering vatbaar zijn. Zo ben ik gewend wanneer ik bijvoorbeeld pindakaas of roomboter gebruik altijd een dikke laag op te smeren. Zo krijg ik onnodig extra calorieën binnen. Ook ben ik ‘s avonds geneigd vaak twee keer op te scheppen, omdat ik anders bang ben later op de avond teveel te gaan snaaien. Toch weet ik best dat ik honger later op de avond best kan verdragen. Daarom hebben we als regel in ons gezin ingesteld dat we voortaan in de keuken voor iedereen één portie opscheppen en dat we niet meer nemen. Ik ben benieuwd welke gewoonten jij bij jezelf herkent en welke jij de komende tijd gaat aanpakken? Leuk als je dat in een reactie laat weten zodat we elkaar kunnen stimuleren.

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL!

 

 

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.