KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jan 25, 2015

GEZOND SNACKEN VOORKOMT SNAAIDRANG

Het is voor veel mensen die diëten denk ik herkenbaar dat ze het niet moeilijk vinden om de eerste helft van de dag vol te houden. Vaak is het ontbijt eenvoudig: bijvoorbeeld ontbijtgranen en fruit, yoghurt, een boterham of pas een kop koffie halverwege de ochtend en een gezonde salade bij de lunch. Met als gevolg dat dan rond drie uur ‘s middags de lekkere trek zich voordoet en zou je de koelkast wel in een keer leeg kunnen eten.

Een goed vullende lunch

Wat je allereerst zou kunnen doen om te voorkomen dat je in de namiddag gaat over eten, is dat je een lunch eet met flink wat vezels en eiwitten. Want met van een salade met enkel wat groenten of een maaltijd met veel suikers krijg je na een paar uur weer honger. Een volgende stap is zorgen dat je geen honger krijgt. Dat doe je door drie uur na je lucht weer iets te eten. Want wanneer je iets eet voor je helemaal uitgehongerd bent, kun je betere en gezondere keuzes maken. Zo voorkom je dat je te veel eet. Wie rond drie uur een gezonde snack eet, heeft ‘s avonds minder honger en eet dan ook minder.

Welke snacks kies je?
Gezonde snacks

Gezonde snacks

Het geheim van goed snacken is dat je kleine porties kiest en dat je rustig eet. Om blijvend af te vallen moet een gezonde snack je minstens twee uur een vol gevoel geven en zowel koolhydraten met een lage GI (dat geeft je energie) als eiwitten (die geven je een vol gevoel) bevatten. Het is een heel goed idee, zeker óók voor kinderen, is eerst iets te eten waarop je flink moet eten zoals een appel of wortel en daarna wat nootjes. Als je daarna nog honger hebt, kies dan groenten.

Snack Calorieën
2 rijstwafels met 2 tl pindakaas 190
1 notenreep 120
10 noten en 1 stuk fruit 140
1 plak rozijnenbrood 95
schaaltje geitenyoghurt met bessen 95
Mama’s moeten extra opletten

Voor veel moeders is de middag helemaal een lastig moment en loert er gevaar. Ze zijn vaak heel erg druk bezig met hun kinderen. De kans is groot dat ze vergeten iets vullends tussendoor te eten om te voorkomen dat ze rond etenstijd gaan snaaien. Het is dan ook een heel goed idee om er samen met je kinderen een gewoonte van te maken om zo rond half vier een eiwitrijke snack te eten. Dat voorkomt dat je rond vijven uitgehongerd bent en je te buiten gaan aan allerlei ongezonde opties. Maak een groot bord met gesneden wortel, komkommer, tomaat, appel, gestoomde broccoli, gebakken pompoen, gekookt eitjes, blokjes geitenkaas. Maak er een lekkere dip bij, bijvoorbeeld hummus en je zult zien dat je er met z’n allen van smult.

Extra aandacht voor noten
Variatie in noten

Variatie in noten

Noten zijn heel geschikt als tussendoortje. Er is een direct verband tussen gewichtsverlies en een dagelijkse portie noten van dertig gram. Het betekent niet dat we er onbeperkt van kunnen eten. Noten bevatten namelijk relatief veel vetten, net als zaden en graden. Het is wel voornamelijk onverzadigd vet, het soort vet dat bijdraagt aan een goede celgezondheid, helpt bij de hormoonhuishouding en dat zorgt voor goede cholesterolgehaltes. Niet iedereen weet dat je juist deze goede vetten nodige hebt voor een goede vetverbranding. Met tien noten per dag krijg je een goede dosis meervoudige en enkelvoudig onverzadigd vet, eiwit, vezels en vitamine E binnen. Eet de noten bij voorkeur aan het eind van de middag. Het helpt niet alleen tegen de trek, maar omdat noten ook weinig koolhydraten bevatten, bouw je zo je inname van calorieën langzaam af.  Dat geldt natuurlijk alleen al je je beperkt tot 10 noten! Kies altijd voor ongebrande ongezouten noten.

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EEN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

 

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.