KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
mei 18, 2015

KAUWEN HEEL BELANGRIJK ALS JE GEWICHT WILT VERLIEZEN

Eerder schreef ik al dat eten met aandacht loont. Snel eten en je eten niet of nauwelijks kauwen kan negatieve effecten hebben voor je lichaam zoals een gebrek aan energie, vetopslag en ook overgewicht. Misschien ben je terwijl je dit leest op je pc of smartphone tegelijkertijd wat aan het eten? De kans is groot dat wanneer je dit doet, je gedachteloos je eten in je mond stopt. Dit is tegenwoordig voor veel mensen gewoon geworden. We multitasken wat af. Daardoor eten veel mensen vaak gedachtenloos terwijl ze tegelijkertijd wat anders aan het doen zijn zoals whatsappen, internetten, emails lezen, tv-kijken of autorijden. We vinden dit vaak ‘normaal’. Helaas is je lichaam er vaak minder blij mee. Houdt je aandacht nog even vast en lees verder.

vrouw kauwen

 

Haastige spoed is zelden goed

Je vetrolletjes, die extra kilo’s of je gebrek aan energie kunnen het resultaat zijn van dit gedachteloos en te snel eten. Herken je dit? Dan wordt het tijd om je eetgewoontes onder de loep te nemen en ze aandacht te schenken. Dit doe je door mindful te gaan eten. Door te eten met aandacht (mindful), krijg je meer energie, verminder je stress en ga eet (of kauw) je jezelf slank en fit. Ik geef je in dit artikel 7 tips om mindful te gaan eten. Het heeft mij ontzettend goed geholpen om mijn eetgedrag te veranderen en zo een gezond gewicht te bereiken. Dat kan jij ook. Lees nog even door…

Fast food zorgt voor een bad mood

Eten is in onze huidige gejaagde samenleving een snelle bezigheid geworden. Stond je (groot)moeder vroeger nog uren in de keuken om een gezinsmaaltijd op tafel te zetten, nu moet het toch vooral makkelijk en snel. Daarom zijn kant-en-klaarmaaltijden en fastfoodketens ook zo succesvol. Vele zullen het herkennen dat ze snel uit hun werk wat te eten halen en dit ‘naar binnen werken’ terwijl ze op de bank voor de tv hangen, de krant lezen of zelfs doorwerken achter de pc. We vinden dit met zijn allen zo gewoon dat het niet als iets negatiefs gezien wordt en het efficiënt lijkt. Maar is dat wel zo als je nagaat dat voedingsstoffen niet opgenomen worden en je uiteindelijk na het eten van de maaltijd je juist moe en futloos voelt in plaats van fit en energiek?

Kauwen zorgt voor een goede vertering

Doordat je te snel en zonder aandacht eet, kauw je je eten veel te weinig. Je lichaam krijgt op die manier hele grote stukken voedsel binnen. De spijsvertering verloopt zo niet optimaal met als gevolg dat de meeste voeding onverteerd je lichaam weer verlaat. Zo neemt je lichaam niet de benodigde voedingsstoffen op, waardoor jij je vermoeid kunt voelen. Goed kauwen is dus de eerste belangrijke stap in je spijsvertering. Door je eten goed te kauwen maal je je voeding fijn en voeg je speeksel toe. In dit speeksel zitten enzymen die al in je mond starten met de vertering van je voedsel. Op die manier kun je door toe te kauwen je darmen goed hun werk laten doen en ze zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je eten halen.

Te snel eten zorgt voor té veel eten

Door rustig te eten en goed te kauwen geef je jouw lichaam ook de kans om het hormoon leptine af te geven. Dit hormoon stuurt een signaal naar je hersenen dat je verzadigd bent. Je hersenen en maag doen er ongeveer 20 minuten over om je dit gevoel van verzadiging te geven. Dus als je binnen 5 a 10 minuten je eten naar binnen ‘schrokt’ dan is je lichaam nog niet in staat geweest het gevoel van verzadiging te ontvangen. Zo blijf je dus langer dooreten dan eigenlijk nodig is. Het gevolg:  je eet té veel. Misschien voor jou ook herkenbaar? Een half uurtje na de maaltijd ontdek je eigenlijk dat je toch te veel gegeten hebt, je voelt je opgeblazen en wil het liefst het knoopje van je broek openzetten? Doe het liefst dus 30 minuten over je maaltijd, zo voorkom je dat je onnodig teveel eet.

aan tafel eten

 

Voordelen van goed kauwen op een rijtje

Uit onderzoek is gebleken dat rustig, langzaam eten en goed kauwen belangrijk is voor je lichaam en je gezondheid. Hier een overzicht van de belangrijkste voordelen:

  • Goed kauwen helpt bij winderigheid, constipatie, diarree of een opgeblazen gevoel. Grote slecht gekauwde stukken zorgen voor problemen in je spijsvertering,
  • Goed kauwen maakt je tanden sterker en voorkomt tandvleesontstekingen,
  • Goed kauwen kan helpen diabetes te voorkomen,
  • Goed kauwen beschermt tegen ongezonde bacteriën in je darmen,
  • Goed kauwen maakt de kans op overgewicht drie keer kleiner!

Eten met aandacht helpt om goed te kauwen

Volgens diverse onderzoeken zou je eigenlijk 40 keer moeten kauwen per hap. Om eerlijk te zijn, vind ik dit zelf ook heel lastig. Dat lukt me enkel als ik eet met mijn volle aandacht. Daar ga ik je nu tips voor geven. Wees niet te streng. Probeer in ieder geval elke hap zo goed te kauwen dat je voordat je hem doorslikt het voedsel vloeibaar is geworden.

7 TIPS OM MET AANDACHT TE ETEN

Eten met aandacht vraagt om training. Je kunt het enkel leren door het te doen. Maar iedereen kan het leren, dus jij ook! Ik geef je nu tien tips waarmee jij kunt oefenen.

1. Breng je aandacht naar het NU!
Een ritueel vóór dat je begint met eten helpt je om in het hier en nu te komen en zijn. Richt je bijvoorbeeld op je ademhaling, spreek je dankbaarheid uit voor het voedsel, zeg een gebed op of kies een moment van stilte. Doe wat bij jou past.

2. Eet zittend op een vaste plek
Ga letterlijk zitten voor je maaltijd. Kies bij voorkeur om aan tafel te gaan zitten. Als je bijvoorbeeld iets lekkers eet terwijl je televisie kijkt, zul je merken dat je na een tijdje vanzelf al trekt krijgt zodra je de afstandbediening pakt. Door op een vaste plek te zitten en enkel daar te eten kun je activiteiten die met eten samenhangen ‘loskoppelen’.

3. Eet zonder afleiding
Gun jezelf de kans om al je aandacht op je maaltijd te richten en er met honderd procent van te genieten. Dus zonder die smartphone, tablet, krant, televisie, boek of welke vorm van afleiding dan ook. Ook heftige gesprekken of discussie met overige gezinsleden kunnen beter op een ander moment van de dag plaatsvinden.

4. Eet met kleine hapjes en vertraag je tempo
Door kleine hapjes te nemen en deze goed te kauwen helpt je om het eten beter te proeven en ook langzamer te eten. Zo zul je ook eerder, met minder voeding, verzadigd zijn. Langzaam eten en pauzeren helpt je bewust te worden wanneer je op een prettige manier voldaan bent. Leg tussen elke hap je bestek neer. Dit kan helpen om langzamer te eten. Kauw ook elke hap goed, totdat het eten in je mond vloeibaar is. Er komt meer smaak vrij en het eten kan beter verteerd worden. Kauw ook je ‘vloeibare’ gerechten zoals smoothies, yoghurt en soep. Enkel door te kauwen komen de benodigde enzymen vrij die je voedsel goed kunnen verteren.

5. Eet kleine porties
Ook kiezen voor een kleine portie helpt voorkomen dat je teveel eet. Gebruik een kleiner bord. Dit scheelt zo’n twintig procent van je voedselinname. En schep één keer op.

6. Eet alle maaltijden
Sla geen maaltijden over. Wanneer je dit doet neemt je hongergevoel toe en wordt het lastig om bewuste eetkeuzes te maken. Dit kan snaaigedrag in de hand werken. Snaaien gaat meestel snel en niet met aandacht gepaard en zo eet je weer meer dan je bewust bent. Eet bij voorkeur ook op dezelfde tijdstippen, zo creer je een evenwichtig ritme voor je lichaam.

7. Waarom eet je?
Sta voordat je wat je in je mond stopt stil bij het waarom. Wat maakt dat je wilt gaan eten? Heb je echte honger (behoefte aan voeding) of schijnhonger (behoefte aan vulling)?

Met aandacht eten betekent meer genieten

Als je met deze tips aan de slag gaat, zul je merken dat je meer aandacht krijgt voor je eten, je meer gaat genieten en je sneller voldaan zult voelen. Ik hoop dat ik je nu bewust gemaakt het hoe belangrijk eten met aandacht is en dat je jouw eerstvolgende maaltijd niet meer gedachteloos naar binnen zult werken. Het is belangrijk voor je lichaam, je gezondheid en je gewicht! Probeer bij je volgende maaltijd mindful te eten. Leg je smartphone of krant aan de kant, zet de pc of televisie uit, zorg voor een fijne ontspannen sfeer aan tafel, eet elke hap met aandacht en kauw goed.

Groetjes,

Suzanne
PS: Ben jij een snelle of al een langzame eter? Heb je tips voor mij of anderen, laat het hieronder in een reactie weten. Zo helpen we elkaar weer verder. Super bedankt alvast!

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *