KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jun 22, 2016

KINDERDRANKJES BEVATTEN VAAK MEER SUIKER DAN COLA

Ik schreef eerder al een artikel over de verborgen suikers in kindervoeding. In de top 5 van producten met de meeste (verborgen) suikers staan kinderdrankjes, zoals appelsap, fristi, chocomel. Dit blijken ware suikerbommen, waar naar mijn mening veel ouders zich helaas te weinig van bewust zijn. Deze onwetendheid bij ouders is voor de fabrikanten juist prettig. Ze maken het schap gigantisch groot en zo worden deze drankjes ontzettend veel verkocht. Ouders geven massaal pakjes mee naar school en ook op andere momenten van de dag wordt er een gezoet drankje gegeven. Veel ouders denken misschien dat het allemaal wel meevalt of anderen weten echt niet beter. We zijn tenslotte zelf ook groot geworden met onze glaasjes ranja en vruchtensap. Vaak geloven we de kreten die fabrikanten op hun verpakkingen zetten en dat deze drankjes ‘minder suiker’, ‘suikervrij’ of ‘gezoet met natuurlijke suikers’ echt een goede en gezonde keuze zijn.

schap vol met kinderdrankjes

Hoeveel suiker krijgt jouw kind binnen via kinderdrankjes?

De realiteit blijkt echter anders. Veel van de vaak verkochte pakjes en flesjes met kinderdrankjes blijken meer suikerklontjes te bevatten dan een glas cola (200 ml). En cola is iets wat vele ouders niet aan hun jonge kinderen geven omdat ze beseffen dat dit drankje niet gezond is. Maar wat als ik je vertel dat het suikergehalte in gezond geachte drankjes als appelsap, wicky of fruitshoot nog hoger is! Misschien een goed idee: noteer al de drankjes die je kind gedurende de dag binnenkrijgt en reken vervolgens uit hoeveel klontjes suiker het via dit ‘drinken’ naar binnen heeft gekregen. Wellicht schrik je dan stiekem best wel. Een enkel pakje, glaasje of flesje in de week valt misschien nog mee, maar helaas blijkt het in de praktijk voor vele kinderen véél meer te zijn.

Klontjeskunde: hoeveel suiker zit er nou echt in?

Om zicht te krijgen op de hoeveelheid suiker in deze drankjes, help ik jullie graag met het nieuwe vak ‘klontjeskunde’. In dit artikel heb ik een overzicht gemaakt van alle populaire (kinder)drankjes en de bijhorende hoeveelheid suikerklontjes. Ik hoop dat deze lijst het je duidelijker maakt, dat het niet zo best gesteld is met het aanbod van ‘gezonde’ drankjes. Een gemiddeld suikerklontje bestaat uit 4 gram suiker. Deze heb ik als basis genomen voor de berekening. Ook de fruitsuikers zijn meegenomen, deze worden namelijk ook door ons lichaam als suiker verwerkt en gebruikt. En daar komt bij dat de ‘fruitsuikers’ in deze producten sterk bewerkt zijn. De van origine aanwezige voedingswaarden uit het fruit, zijn in kinderdrankjes bijna altijd geheel verdwenen. Dat is voor je lichaam toch echt anders dan dat je zo een appeltje met schil opeet. De gemiddelde aantallen suikerklontjes zijn berekend per glas of pakje van 250 ml, tenzij anders vermeld.

Sapjes

Naam Drankje Aantal suikerklontjes (per glas 250 ml/pakje)
Wicky, aardbei 4
Capri-Sun ( knijpzakje) kers 6
Robinsons fruit shoot 7 (flesje)
Roosvicé boomfruit 3,5
Appelsientje appelsap 5,5
Appelsientje sinaasappelsap 4,5
Appelsientje dubbeldrank 4
Appelsientje “ kidz” aardbei 4
Appelsientje Multi vitamine 4,5
Roosvicé multivit perzik 5
Dubbel frisss, framboos/cranberry 3,5
Taksi, sinaasappel 4
Raak kinderfruit (tropical en aardbei/frambozen) 4 (per flesje)
Minute maid orange 10 (per blikje)

 

Zuiveldrankjes en melkvervangers

Naam Drankje Aantal suikerklontjes (per glas 250 ml/pakje)
Danoontje aardbei 3 (knijpzakje)
Optimel drink 1,5 (gezoet met kunstmatige zoetstoffen)
Chocomel 5
Fristi 4
Yogho yogho 5
Yoki drink banaan 5
Milk and fruit banaan 6
Tjolk, chocolade 4
Milbona (Lidl), aardbei 5
AH yoghurtdrink aardbei 6
Alpro drink vanille 3,5
Alpro kokosdrink original 1
Alpro havermelk, amandelmelk en hazelnootmelk 2,5
Ricedream original 2,5

 

“Frisdrank”

Naam Drankje Aantal suikerklontjes (per glas 250 ml/pakje)
Raak kindercola 3
Raak kinder power 3
Spa citroen 6
Spa fruit, cactus 5,5
Sourcy vitamin water 3
Lipton icetea 2,5
Sprite 4
Fanta 5
Cola 9 (per blikje)
Sisi, no bubbles 4
Aquarius 4
AA-drink 18 (per flesje)
Raak kinderfruit (tropical en aardbei/frambozen) 4 (per flesje)
Minute maid orange 10 (per blikje)

 

Wat geef ik mijn kinderen dan wel te drinken?

Logisch dat je nu misschien denkt, maar wat kan ik mijn kind dan wél met een gerust hart geven? De beste vervangers voor alle suikerrijke drankjes zijn water en kruidenthee. Wanneer je deze verandering doorvoert, zal je kind per dag 40 procent minder suiker binnenkrijgen. Het is belangrijk om kinderen vanaf jonge leeftijd het drinken van water aan te leren. Water is noodzakelijk door een goede werking van ons lichaam, ook zeker voor jonge kinderen. In een eerder artikel zette ik al tips om kinderen water te laten drinken op een rijtje. En nee water drinken is niet zielig, het is juist een mooi cadeau wat je jouw kind kunt meegeven.

kind met cola

Maak een keuze voor minder suiker en houdt vol

Het blijft belangrijk om je kind zo jong mogelijk bewust te maken met de gezondheidsgevolgen van het teveel consumeren van suiker. Deel deze informatie ook met je omgeving, bij je familie, vrienden, sportclub en op school. Er zijn scholen waar het beleid is dat kinderen enkel water drinken. Het voedingscentrum heeft nu ook het initiatief gestart dat limonade voortaan verboden wordt op alle basisscholen. Ik kan dit alleen maar toejuichen.

Natuurlijk snap ik ook dat het op latere leeftijd lastiger word als het kennismaakt af al gemaakt heeft met de wereld vol suiker om hem of haar heen. Overal waar het kind komt, is het aanbod van suikerrijke voeding (drankjes en hapjes) aanwezig. Ook wordt het beïnvloed door zijn of haar omgeving, ze zien wat ook andere kinderen eten en drinken. Elk kind wil niet uit de groep vallen, maar erbij horen. De kans is groot dat het dan net zoals zijn vriendjes ook de pakjes sapjes en andere drankjes uit de supermarkt wil. Het vraagt van ouders een enorme standvastigheid en dat kan lastig zijn.

Wat kun je doen om je kinderen minder suiker te laten drinken?

Ga in de keuken aan de slag en betrek je kinderen bij het zelf maken van lekkere alternatieve drankjes. Maak samen smoothies of smaakwater. Dat is water met (gepureerd) fruit. Leuke kleurtjes doen het altijd goed bij kinderen. Koop een mooie grote waterkan met een tapje en vul deze met vers fruit zoals aardbeien, citroen, sinaasappel of watermeloen of doe er lekkere kruiden bij zoals munt, dragon, salie. Geef deze drankjes ook mee naar school. Laat je kind hiervoor een speciale drinkbeker uitzoeken. Ik kocht bijvoorbeeld voor mijn zoontje bij de Groene buik deze mooie thermosdrinkbeker waar zowel warme als koude drankjes lekvrij met tuit in vervoerd kunnen worden. En deze drink in the box staat nog op mijn wensenlijstje, om mijn zoontje ook een pakje

Wil het persé drinken uit eenzelfde flesje als de andere kinderen op school, dan kun je natuurlijk het desbetreffende flesje kopen en de inhoud verwijderen en vullen met jouw homemade drankjes. Je kind merkt het misschien niet eens, omdat het meer gaat om “ meedoen met de rest” dan smaak. Al moet het natuurlijk wel te pruimen zijn, je kind is niet gek en wil natuurlijk wel ‘lekker’ drinken. Hier staat de drink-in-the-box nog op het wensenlijstje, omdat ik verwacht dat het moment nog wel gaat komen dat ook mijn zoontje net zoals zijn vriendjes uit de klas gaat vragen om een pakje drinken.

Gun jezelf de tijd om veranderingen door te voeren

Is je kind nog gewend aan zoete drankjes? Voeg dan geleidelijk veranderingen in. Laat je kind wennen aan steeds minder zoete smaken. Of vervang geleidelijk een glaasje zoet door een glaasje water. Betrek je kind erbij en leg goed uit waarom deze verandering belangrijk is. Blijf ontspannen en gun jezelf en je kinderen de tijd. Veranderen van gewoonten gaat nu eenmaal niet over een nacht ijs. Heb geduld en geef het goede voorbeeld, je kinderen zullen gaan volgen. En het hoeft niet meteen perfect, af en toe een glaasje suikerrijk drinken is geen probleem. Het gaat om de goede gezonde basis die jij thuis voor je gezin legt.

WIL JIJ ALS MOEDER MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *