KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jun 29, 2016

KINDEREN MEER GROENTEN LATEN ETEN: 7 tips op een rijtje

Het blijft voor veel ouders toch een lastig dingetje, hun kinderen aan de groenten te krijgen. Misschien ook niet zo gek als je bedenkt dat vanaf het allereerste begin je kindje geboren wordt met een voorkeur voor zoet. Ze houden niet van zuur of bitter eten en laat dat nu juist vaak de smaken zijn die aan groenten zit. Het is daarom uitermate belangrijk om vanaf het moment dat je kindje begint met het eten van vaste voeding de smaakpapillen te gaan trainen. En dat is waar het vaak bij ouders misgaat. Want je wilt niets liever dan dat je kind überhaupt eten naar binnenkrijgt. Heb je een consequente weigeraar, dan is het begrijpelijk dat je als ouder wanhopig kunt worden en dan op zoek gaat naar alternatieven die er tenminste wel ingaan. Helaas blijkt dat vaak niet de groenten te zijn, die ze juist qua voedingsstoffen zo nodig hebben.

kind met mais

Waarom is het eten van groenten en fruit voor kinderen zo belangrijk?

Want inderdaad groenten en fruit zijn juist zo rijk aan de benodigde vitaminen, mineralen en vezels. Deze vezels zorgen voor een verzadigd gevoel. Ook zijn ze laag in calorieën en daarom een goed alternatief voor alle energierijke voedingsmiddelen vol met suiker, vet en zout die juist tot overconsumptie en gewichtstoename bij kinderen kunnen leiden. Ze zijn rijk aan vitaminen, mineralen en vezels.En natuurlijk zorgen ze voor een gezonde groei en ontwikkeling en bieden ze een bescherming tegen het ontstaan van chronische ziekten op latere leeftijd.

Van groentenhater naar groentenlover?

Goed je snapt heus wel dat die groenten en fruit belangrijk zijn voor je koter, maar hoe zorg je er nou voor dat ze er ook gaan van houden in plaats van alleen maar vieze afkeurende bekkies te trekken.Hoe eerder je begint met het aanbieden van een gevarieerd voedingspatroon met een groot aandeel groenten en fruit, hoe beter. Maar ook als je kinderen ouder zijn, kunnen ze groenten leren waarderen. Hier volgen 7 tips.

Tip 1: Geef zelf het goede voorbeeld

Wat je zelf eet speelt een grote rol in wat je kind eet. Een gezond voedingspatroon is van belang voor jezelf en voor je gezin. Aangezien jezelf degene bent die de maaltijden voor jezelf en je kind verzorgt, kun je beginnen door zelf het goede voorbeeld te geven en zelf veel groenten en fruit te eten. Jij bent het voorbeeld en je kind kopieert jouw gedrag. Probeer zo vaak mogelijk samen met uw kind te eten en gebruik die gelegenheden om uw kind aan te moedigen, bijvoorbeeld door te vertellen dat u zelf dol op groente bent. In een eerder artikel schreef ik er al meer over waarom het belangrijk is dat jezelf als ouder het goede voorbeeld geeft om je kinderen een gezond leefpatroon aan te leren.

Tip 2: De kunst van het herhalen

Smaak ontwikkelt zich ons hele leven lang. Moest ik vroeger niets van olijven weten, nu ben ik er dol op. Zo werkt dat zeker ook bij kinderen. Kinderen moeten dingen minimaal 10 keer (!) geproefd hebben voordat ze een smaak leren kennen en deze leren waarderen. Geef dus niet na drie of vier keer aanbieden al op. Heeft u het tien keer geprobeerd en gaat het er dan nog niet in, laat het dan een aantal maanden rusten en probeer het daarna nog eens. Ook kunt u variëren in hoe u de groente aanbiedt. Zo lust mijn kleuter wel spinazie in een smoothie of rauw als basis van een salade maar moet hij van de roergebakken variant niets weten. Speel daarmee en ontdek welke bereidingswijze kinderen lekker vinden. Uit onderzoek blijkt dat kinderen een voorkeur hebben voor rauwe groenten (zonder bruine vlekjes) met een bite en vaak tot snot gekookte groenten laten staan.

Tip 3: Geef je kind de keuze

Het blijkt als kinderen zelf mogen kiezen ze meer groenten eten. Het geeft ze een gevoel van zelfcontrole. Dat begint al bij de keuze voor groenten tijdens het boodschappen doen. Geef je kind een eigen stem en laat hem of haar meebeslissen welke groenten er op het menu komen. Laat ze ook meehelpen in de keuken. Wanneer ze zelf meehelpen aan de maaltijd is de kans dat ze deze ook opeten vele malen groter. Zet ook altijd meerdere groentes op tafel of verwerk deze in een gerecht, want wanneer je kind wat te kiezen heeft eet je kind ook meer groenten.

Tip 4: Biedt groenten meerdere malen per dag aan

Veel Nederlanders zijn opgegroeid met aardappels, groenten, vlees als diner. Als ontbijt cereals, muesli, crackers of brood. En bij de lunch wéér brood. We zijn broodland nummer 1. Niet bepaald een gevarieerd menu. Vaak is er slechts op één moment van de dag een portie groenten in het dagmenu terug te vinden. Helaas is deze vaak deze portie niet groot genoeg. Veel mensen komen zo niet aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groenten.Aangezien kinderen hun ouders volgen betekent dit dat ook zij deze norm niet halen. Vaak blijft het groenten aanbod beperkt tot het diner. Als je kinderen dan nog vol zitten met datgeen wat ze de rest van de dag al op hebben, is het niet zo gek dat je kinderen geen groenten eten. Begin daarom met het aanbieden van groenten bij ontbijt en lunch of als tussendoortje. Ik schreef eerder al over een gezond dagmenu voor je kind waar groenten onderdeel van uit maken en een voorbeeld van een gezonde lunchtrommel met groenten.

Tip 5: Lekker dippen!

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen veel meer groenten eten als ze deze mogen dippen in een sausje. Dus zet een grote schaal rauwkost op tafel en zet er een bakje hummus, tomatentapenade of guacamole bij en lekker smullen maar.

Tip 6: Verstop groenten

Ik ben er voorstander van om je kind eerst te leren gewoon groenten te eten. Dat kan door te variëren in soorten en bereidingswijzen. Maar soms breekt nood wet en dan kan het helpen om groenten zogenaamd te verstoppen. Ideaal bijvoorbeeld is de tomatensaus voor bij de pasta. Stop deze vol met groenten zoals broccoli, paprika, ui, champignons, courgette en pureer deze vervolgens. Ook kun je groenten verstoppen in gerechten waar kinderen niet vermoeden dat daar groenten inzitten zoals bijvoorbeeld deze brownie met rode biet.

creatief met groenten voor kinderen

Tip 7: Wees creatief

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet zo’n funfood mama ben. Maar dat komt ook omdat mijn kleuter vanaf het begin een goede eter geweest is. Hij heeft altijd goed groenten gegeten. Ook hij heeft zijn fases gehad dat hij bijvoorbeeld de tomaatjes waar hij zo dol op was liet staan. Ik ben ze echter blijven aanbieden en nu is hij er weer dol op. Het liefst wil hij ze elke dag lunchtrommel voor school. Ik ben benieuwd of het met mijn baby straks hetzelfde zal gaan. Maar gaat het wat lastiger dan kun je kind helpen door het eten op een aantrekkelijke manier te presenteren. Een drakensmoothie is voor veel kinderen ineens een stuk interessanter dan een groene smoothie. Het eten ondersteunen met verhaaltjes of op het bord eruit laten zien als paddestoeltjes, auto’s, bomen enz kan je kind over de drempel helpen om de groenten wel te proeven.

Groen moet je doen

Ik post regelmatig berichtjes op mijn instagram met de hashtag #groenmoetjedoen. Ik ben er namelijk van dat je enkel groenten leert eten door het te gaan doen. Ook ik heb in de afgelopen jaren dankzij mijn groentepakket aan huis hele nieuwe groenten leren ontdekken. Want tot een paar jaar geleden had ik nog nooit postelein, raapsteeltjes, bosbiet, snijbiet of verse artisjok gegeten. Dus ook voor mij als moeder is het nooit te om ook mijn smaakpalet te vergroten. En op deze manier die van mijn zoontjes ook. Ik ben benieuwd wat je van de tips vind? Leuk als je in een reactie laat weten welke tip(s) je aanspreken en wat je ermee gaat doen.

Bron foto’s: Pixabay

WIL JIJ ALS MOEDER MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.