KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
mei 13, 2015

KINDERVOEDING ZIT VAAK VOL MET SUIKER

Ieder oudere weet wat voor uitdaging het is om met je kleine kinderen boodschappen te doen. Daarom schreef ik al eerder het artikel Tips voor boodschappen doen met kids. Een van de dingen die het zo lastig maakt is dat er een gigantisch aanbod is van kindervoeding, ofwel al die producten die speciaal voor kinderen op de markt gebracht worden. Dat is niet voor niets. De fabrikant speelt slim in op de zwakke plek van de consument. Want wil er nou niet het beste voor zijn of haar kind? Fabrikanten doen dan ook heel erg hun best om de producten zo gezond mogelijk te laten lijken. De gezondheidsclaims op de verpakking geven ouders een goed gevoel en zorgt ervoor dat zij het product zonder schuldgevoel kopen. De kracht van reclame en verpakkingsclaims zorgt ervoor dat deze speciale kinderproducten op zo’n grote schaal verkocht worden.

kindervoeding, snoep

Kindervoeding in de supermarkt

Kinderen worden op zeer jonge leeftijd in de supermarkt al blootgesteld aan allerlei verleidingen, hun ouders vaak tot ‘waanzin’ drijvend. De verpakkingen met vrolijke plaatjes van bekende tekenfilmfiguren en kindersterren schreeuwen hun toe. Letterlijk, want juist ja de fabrikant heeft er ook voor gezorgd dat deze producten in de supermarkt op ooghoogte staan. En niet die op die van jou als ouder, maar juist ja op zo’n 1 meter hoogte zodat jouw dreumes, peuter en ook kleuter dat precies kan zien. De fabrikant is er alles aan gelegen om de kinderen van nu al hun klant voor de toekomst te maken.

Suiker alom aanwezig in kindervoeding

Toen ik jong was (ergens in de jaren ’80), was het snoepassortiment beduidend kleiner dan nu. Tegenwoordig vinden we niet alleen een veel grotere snoepsectie, maar is eigenlijk de gehele supermarkt een soort van grote snoepwinkel geworden. Want zo’n tachtig procent van de producten blijkt wel een bepaalde vorm van suiker te bevatten. En juist in de speciaal op kinderen gerichte ‘voeding’, is het aandeel suiker hoog. Juist voor deze kwetsbare kleine kinderen zou suiker echter geen hoofdingrediënt mogen zijn. Het wekt niet alleen suikerverslaving in de hand, ze zijn ook nog veel te klein om zich bewust te zijn van de gevaren van al die suikerconsumptie op hun gezondheid. Daarvan zijn ook vele ouders zich ook nog veel te weinig bewust.

Misleiding door fabrikanten kindervoeding 

Veel ouders denken dat het wel losloopt, dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen en dat het wel meevalt. Dat vruchtensapjes toch gezond zijn en dat er in een danoontje toch fruit zit? De fabrikant wil je dat ook graag doen geloven door kreten als “100 procent vruchtensap”, “met natuurlijke suikers” of juist “0% suiker”. Via deze trucjes proberen de fabrikanten juist de ware ingrediënten te ‘verhulllen’. Want wie koopt er een fles limonade waarop staat “limonade met 2% stevia en 98% aspartaam”? Voor de consument klinkt ‘gezoet met stevia’ dan een stuk gezonder en verdwijnt dan rechtstreeks in het wagentje, terwijl er dus maar 2 procent stevia in blijkt te zitten. Daarom is het zo belangrijk om, zeker als ouder, etiketten te lezen.

Gezondheidsrisico’s voor kinderen als gevolg van teveel suiker

Er komen steeds meer bewijzen dat een hoge suikerconsumptie nadelige gevolgen voor je lichaam en gezondheid heeft. Er zijn steeds meer kinderen die last hebben van overgewicht, zelfs obesitas en diabetes type 2 bij kinderen neemt toe. Daarnaast is het bedroevend slecht gesteld met een groot gedeelte van de kindergebitten in Nederland. Maar ook gedragsmatige problemen en eventuele chronische ziekten op latere leeftijd, zoals hart-en vaatziekten en kanker worden in verband gebracht met een overmatig gebruik van suiker.

gekleurde ontbijtgranen

Ouders vaak onwetend over voeding kinderen

Juist de onwetendheid van ouders baart mij zorgen. Ze hebben het beste met hun kinderen voor en denken goede keuzes te maken. Echter door de misleiding van de fabrikant weten zij vaak niet dat zij hun kinderen echte suikerbommetjes voorzetten of te drinken geven. Daarom heb ik voor hen hieronder een top 5 opgesteld. Als je dan weet dat de Wereldgezondheidsorganisatie een richtlijn van 4 theelepels suiker per dag hanteert voor kinderen tussen de 1 en 3 jaar en 6 theelepels voor kinderen vanaf 4 jaar, schrik je misschien als je dan leest dat één glas appelsap minimaal 5,5 suikerklontje bevat?

Top vijf suikerrijke kindervoeding

1. Zuiveldrankjes- en producten.
Uit een onderzoek van het wetenschappelijke magazine “ Quest” is gebleken dat zuivel op nummer één staat in de top 5 van de producten die de meeste suikers bevatten. Boven snoep dus, niet wat mensen zouden verwachten denk ik. Zuivel eet en drink je meestal in vloeibare vorm waardoor je niet zo gauw doorhebt hoeveel suiker je met een glas of pakje naar binnen werkt. Een populair drankje voor kinderen om mee naar school te nemen of om te bestellen op het terras of bij een restaurant is Fristi. Wist je dat er in één pakje van 250 ml zo’n 16,4 gram suiker zit, wat overeenkomt met zo’n 4 suikerklontjes.

2. Vruchtensap en frisdrank
Het aanbod van suikerrijke drankjes is gigantisch. Ook zijn er allerlei speciale kindervarianten op de markt. Van biologische appelsapjes, tot blikjes ‘sisi’, pakjes wicky, zakjes ‘capri-sun’. Allemaal om het nog aantrekkelijker te maken voor de kids. Door kreten als 100 procent natuurlijk en zonder toegevoegde suikers op kindervoeding, is het voor ouders lastig te begrijpen dat deze drankjes vol suiker zitten. Vaak wordt gedacht dat bijvoorbeeld ‘appelsap’ beter is omdat het gemaakt is van vruchten, appels dus. Echter wordt het gemaakt van ‘vruchtensapconcentraat’, ingedikt sap van appels met een zeer hoog suikergehalte waar later in de fabriek weer water aan toegevoegd wordt om er zo appelsap van te maken. Op je lichaam (en dat van je kind) werkt het hetzelfde als pure witte tafelsuiker. In een glas zitten 5,5 suikerklontje.

3. Koekjes, repen, snacks
Ook ‘kinderkoekjes – en repen’ zijn binnen het assortiment kindervoeding behoorlijk aan de maat. Vaak bevatten ze veel suiker en nauwelijks andere voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei en ontwikkeling van je kind. Toen ik klein was kreeg ik een stuk fruit mee naar school. Af en toe een ‘maria-koekje’. Later kwamen de evergreens, sultana’s en liga milkbreaks in beeld. Al deze producten bevatten heel veel suiker. Je kunt je sowieso afvragen of al deze tussendoortjes nodig zijn. Je ziet tegenwoordig kinderen de hele dag door eten. Op de (middelbare) school mag het zelfs tijdens de les. Maar ook jongere kinderen eten zittend in de kinderwagen of buggy zonder dat hen de noodzaak van ‘eten met aandacht’ wordt bijgebracht. Tussen de hoofdmaaltijden door zijn verse groente en fruit, of eventueel gedroogd fruit of wat ongebrande noten een veel beter tussendoortje dan een suikerkoek.

4. Broodbeleg
Tuurlijk weten de meesten van jullie wel dat er in hagelslag, chocoladepasta, jam en appelstroop suiker zit. Deze laatste wordt net zoals appelsap door ouders vaak gezonder ingeschat. Maar ook hier geldt weer hetzelfde dat de suikers door het lichaam op een zelfde manier verwerkt worden. Daarnaast bevatten heel veel producten uit dit schap naast de suikers ook nog allerlei andere onnodige toevoegingen voor ons lichaam. Er wordt vaak door mensen te luchtig over gedaan. “Ach die ene boterham …”. Staat het eenmaal op tafel dat moet het pak leeg en ook went je kind aan deze zoetigheid. Eenmaal geproefd wil het steeds meer en vaker.
Wat veel mensen niet beseffen is dat er vaak ook in ‘hartig’ broodbeleg suiker zit. Aan vleeswaren als salami, gerookte ham en cervelaatworst wordt ook suiker toegevoegd mede om deze langer houdbaar te maken. Zo krijgt je kind meer suiker binnen dan jij in eerste instantie beseft.

brood met jam

5. Broodproducten
Bijna dagelijks kom ik (op straat) kinderen tegen die een krentenbol, kaasstengel, eierkoek, mueslibol, croissantje of “bruin of wit bolletje” eten. Vele kinderen krijgen dagelijks één van deze broodvarianten voorgeschoteld. Veel ouders denken dat bruin brood gezond is voor hun kind. Wat zij echter niet realiseren is dat dit ‘bruine brood’ zijn kleur te danken heeft aan moutextract, wat weer gewoon een vorm van suiker is. Dit extract wordt gebruikt om het brood die mooie bruine kleur te geven. De kleur zegt dus niet over de voedzaamheid van het brood. Door de vezels hoort brood midden bruin van kleur te zijn. Daarom is volkorenbrood of puur speltbrood (ook ligt van kleur) de beste keus. Dit geldt voor alle vormen van broodproducten. Alle broodproducten uit de supermarkt zijn bewerkt en zitten vol met hulpstoffen zoals bijvoorbeeld “broodverbetermiddel”. Die naam zegt toch eigenlijk al genoeg?

Koop geen kant-en-klare kindervoeding

Ik hoop dat je door dit artikel bewuster bent geworden van de grote aanwezigheid van suiker in (kinder)voeding. Kennis is macht en hierdoor kun je nu misschien andere keuzes maken voor jezelf en jouw kind. Je helpt jezelf en je kind om voortaan de kant-en klare voeding links te laten liggen en zelf in de keuken aan de slag te gaan met verse producten. Inspiratie nodig? In een eerder gaf ik al suggesties voor een dagelijks kindermenu met meer voedingsstoffen en een gezonde lunchbox voor kinderen . En ook zette ik al eens tips op een rijtje om kinderen meer water te laten drinken.

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *