KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
nov 23, 2014

KLEINE STAPJES ZORGEN VOOR BLIJVEND GEWICHTSVERLIES!

images“Je gewicht en je gezondheid op de lange termijn wordt bepaald door je dagelijkse voedingspatroon”

Diëten werkt niet

De meesten van ons hebben het wellicht allemaal wel een keer geprobeerd, die belachelijke strenge, slopende diëten die je uiteindelijk een paar dagen of als je een echter “doorzetter” bent een paar weken volhoudt. Maar op het moment dat we iets van de ‘verboden’ lijst eten, gaat het mis en gooien we de handdoek in de ring. Niet zo gek, want de gedachte dingen nooit meer te mogen eten maakt je wellicht gek. En het is ook niet realistisch.  Denk jij dat je jouw hele leven gaat eten volgens het soep-, brood-, of eiwitdieet? Kleine veranderingen doorvoeren in je eetpatroon en regelmatig bewegen is een alternatief dat een stuk realistischer is. In tegenstelling tot die diëten zul je misschien niet direct een enorm gewichtsverlies zien. Maar je voelt je wel direct een stuk beter. En je zult in tegenstelling tot de kilo’s die je met dat dieet kwijt raakt en er vaak driedubbel weer  bijkomen, deze kilo’s wel voorgoed kwijt zijn.

Onrealistische doelen

Wij vrouwen stellen ons vaak onbereikbare doelen. Vervolgens zijn we enorm gefrustreerd en teleurgesteld als we deze niet bereiken. We verwachten dat we alles tegelijkertijd kunnen doen. Het liefst willen we meteen urenlang sporten, een druk sociaal leven hebben,een driesterrenmaaltijd bereiden, een verantwoorde lunch voor de volgende dag klaarmaken, meteen gigantisch afvallen en dit allemaal combineren met een drukke baan en ons gezinsleven. Niet zo gek dat we dan het gevoel hebben dat we falen – het kan op die manier haast niet anders.download (1)

Voer kleine veranderingen door

Het is natuurlijk een hartstikke mooi begin dat jij tijd en energie wilt steken in jouw lichaam en je gezondheid. De stelregel is wel dat je moet beginnen met veranderen van dingen die bij jouw manier van leven passen. Als je die kleine veranderingen namelijk volhoudt, zul je namelijk resultaat boeken, val je af en zul jij je fitter voelen. Dus als je vanaf vandaag wilt starten met het veranderen van jouw eet- en leefpatroon stel je dan de vraag welke twee positieve veranderingen die bij jouw passen kunt aanbrengen? Hier wat suggesties:

  • starten met groente als tussendoortje in plaats van kant- en klare snackrepen
  • je porties verkleinen
  • je ontbijt niet overslaan
  • meer water drinken
  • niet ‘s avonds laat eten
  • beginnen met 30 minuten beweging per dag
  • elke dag groente en fruit eten
  • geen pakjes en zakjes meer te gebruiken
  • minder kant- en klaarmaaltijden eten

Voer deze twee veranderingen de komende vier weken door. Doe je het aan het eind van de rit nog steeds, dan past het bij jou en zul je het patroon blijven voortzetten. Kies dan weer twee nieuwe dingen die je zou willen veranderen en kijk of je ook deze veranderingen structureel kunt doorvoeren. Leuk als je in een reactie laat weten, welke kleine veranderingen jij de komende tijd gaat doorvoeren?

 

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EEN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.