KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
feb 25, 2015

JE KIND TÉ GEZOND OPVOEDEN?

Afgelopen weekend was er in en op de (social) media veel te doen door berichten van de NOS “‘Gezond’ eten en toch ondervoed raken” en dit bericht van het AD dat ik al op Facebook deelde over hetzelfde onderwerp ““Geef ze een patatje af en toe, niet alleen superfood . Mijn boodschap op Facebook was dat ouders bewust moeten zijn wat voedingskeuzes voor hun kinderen betekenen. En dat een patatje op zijn tijd prima is. Maar dat het niet dé oplossing is voor een kind dat juist ondervoed is. En natuurlijk ook geen vrijbrief om je kids alleen maar junkfood te geven. Helaas zijn er veel ouders die misschien door de bomen het bos niet meer zien. Ze weten niet meer wat ze nog onder gezonde voeding moeten verstaan. Het valt tegenwoordige niet altijd mee om nog te weten wat je wel of niet moet doen als ouder. Dat komt ook door zulke berichten.

 

800px-Kid_eating_veggie_burger_cc_flickr_user_kellyhogaboom

 

Ondervoed en gezond eten gaan niet samen

Laat ik in ieder geval duidelijk maken dat als je (kind) ondervoed raakt, er duidelijk wat aan de hand is.  Je hebt duidelijk geen “gezond” eetpatroon anders zouden er geen tekorten ontstaan. Zowel kinderen als volwassenen hebben de juiste voedingsstoffen nodig om het lichaam te voeden. Voor kinderen is het helemaal belangrijk om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen omdat zij nog volop in de groei zijn. Ons lichaam heeft zowel macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) als micronutriënten (vitaminen en mineralen) nodig om goed te kunnen functioneren en ‘gezond’ te zijn. Per persoon heb je een andere verdeling van deze macronutriënten nodig. Een opgroeiende kleuter, een 40 jarige zwangere vrouw of een zestig jarige ict’er met zittend beroep hebben allemaal verschillende behoeften qua benodigde voedingsstoffen.

Te weinig eten is niet hetzelfde ondervoed zijn

Ondervoeding betekent  niet automatisch dat je te weinig eet. Je kunt ook ontzettend veel eten, zowel gezonde als ongezonde producten, zonder dat je lichaam daadwerkelijk krijgt wat het nodig heeft. Juist mensen met overgewicht, blijken vaak ernstige voedingstekorten te hebben en dus ondervoed te zijn. “Té” gezond eten bestaat daarentegen niet. Je kunt je lichaam niet overvoeden met de voedingsstoffen die het nodig juist nodig heeft  om goed te kunnen functioneren.

Voeding als hype?

Voeding en gezond eten is een hot item. Daar weet ik alles van en ik doe er zelf ook aan mee. Ik heb zelf mogen ervaren wat het veranderen van mijn voedingspatroon naar zo puur en onbewerkt mogelijke voeding, met ruimte voor wat uitzonderingen, mij op het gebied van gewicht en nog belangrijker mijn gezondheid gebracht heeft. En dat heeft ook gevolgen gehad voor wat mijn peuter te eten krijgt. En dat geldt voor meer ouders. Ze krijgen meer inzicht en leren meer over de relatie tussen voeding en de werking van het lichaam van zichzelf en hun kinderen. Zij wijzigen hun eetpatroon en nemen daar hun kinderen in mee. Ze schrappen bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen waar ze niet tegen kunnen of nemen een bepaald ‘dieet’ voor waarheid aan. Dit kan natuurlijk gevaarlijk zijn als er geen volwaardig voedingspatroon (met koolhydraten, eiwitten én vetten)  overblijft, afgestemd op de behoefte van de desbetreffende persoon. Wanneer je bijvoorbeeld suikers  en gluten van het menu schrapt, dienen hier wel voedzame alternatieven voor in de plaats te komen.

Dé oplossing?

In de berichtgeving wordt het beeld geschetst dat het eten van patat in plaats van superfoods de oplossing is om tot een volwaardig voedingspatroon te komen.  Nu ben ik het er mee eens dat een patatje af en toe moet kunnen. Ik ben er zelf ook dol op en staat hoog op mijn favoriete lijstje van genotsmiddelen. Wij eten het als gezin zeker wel eens. Echter niet met het idee dat we dan gezond bezig zijn, door gevarieerd te eten.  Nee gewoon omdat we het heel lekker vinden! Patat is niet voedzaam en zal dat ook nooit worden.

 

french-fries-218206_640

 

Ook superfoods zijn niet dé oplossing voor een volwaardig voedingspatroon. Ze zijn niet gezonder dan gewone fruit en groente. Ik ben er niet tegen. In mijn voorraadkast en menu vindt je ook wel goijbessen, moerbeien en chiazaadjes. Maar het is een aanvulling op je voedingspatroon en niet een noodzakelijkheid. Uiteindelijk gaat het erom dat je de vitaminen en mineralen binnenkrijgt, of je die nu uit “normale” voeding of “superfoods” haalt, maakt voor je lichaam geen verschil. Aan jou (en die van je portemonnee) de keus.

Kies pure voeding als basis

Nu weet ik dat tegenwoordig niet meevalt om te weten wat onder gezonde voeding verstaan moet worden. Er zijn allerlei opvattingen en stromingen. Rawfood, paleo, koolhydraatarm, groene sapjes en smoothies, enz.. Een gemene deler vanuit al deze visies is dat je kiest voor échte voeding (en dat komt niet uit een pakje uit de fabriek). In mijn optiek gaat het dan om zoveel mogelijk voeding uit de natuur en geen voorverpakte producten vol met lege calorieën die door de fabrikanten zogenaamd ‘gezond’ genoemd worden. Dus geniet samen met je kinderen volop van groente, fruit, vlees, vis, eieren, noten, zaden, pitten, (oer)granen, kruiden, specerijen, (geiten)yoghurt, (plantaardige) melk, (rauwe) honing en maak daar de lekkerste combinaties van. En eet ook vooral de juiste vetten: zoals roomboter als bron van omega 3. Juist kinderen hebben gezonde vetten nodig voor de ontwikkeling van hun hersenen. Maar ook vis, walnoten zijn prima vetleveranciers. Beter dan elke dag patat. Dat levert wel vet, maar geen voedingsstoffen.

Wat ikzelf heel belangrijk vind is om heel bewust met suiker om te gaan. Daar krijgen we gemiddeld gezien namelijk vier keer zoveel van binnen als zou moeten. Dat komt ook omdat heel veel mensen niet weten in welke producten tegenwoordig allemaal suiker verstopt zit. Ook wordt onze suikerbehoefte vaak al vanaf jonge leeftijd gevoed door bijvoorbeeld het troosten van kinderen met een snoepje of door het de hele dag drinken van vruchtensapjes en limonades. Ik schreef dit artikel waarom het juist vanaf jonge leeftijd belangrijk is om water te drinken.

Zorg  in jullie gezinsmenu voor véél variatie. Je lichaam moet namelijk alle mineralen en vitaminen binnenkrijgen. Door te variëren zorg je daarvoor. Je lichaam heeft aan kleine beetjes van alle vitaminen en mineralen genoeg (als er geen tekorten zijn ontstaan).  Eenzijdige voeding is ook slecht voor je darmflora, terwijl een goede darmflora juist beschermd tegen allerlei ziektes.

Informeer je kinderen

Naast dat pure voeding de basis vormt voor jouw gezin, is het heel belangrijk dat je jouw kinderen uitleg geeft en informeert. Laat ze zien waar voeding vandaan komt. Betrek je kinderen bij het boodschappen doen. Vertel ze wat voeding is en op welke manier het invloed heeft op de werking van hun lichaam. Licht ze voor over hoe deze voedingsstoffen de “fabriek(jes)” in hun lichaam aan het werk zetten. Zaai geen angst en maak ze niet bang voor ‘suiker’, ‘vet’ of ‘zout’.

En wordt niet bang als je kind wel eens deze in jouw ogen ‘verbodsmiddelen’ eet. Verbiedt dat vooral niet. Als je te streng bent als ouder, vergroot je namelijk de kans dat je kind op latere leeftijd doorslaat in het eten van ongezonde voeding. Genotsmiddelen nemen nou eenmaal een plaats in binnen onze cultuur en maatschappij en door daar af en toe van te proeven wordt het ook niet die ‘verboden vrucht’ die dan des te aantrekkelijke wordt. Vertrouw erop dat wanneer jouw kind zo veel mogelijk voedzaam ‘lekkers’ binnenkrijgt en jij ze (op)voedt met het belang van gezonde voeding, jouw kind leert om zelf gezonde keuzes te maken en zo het lichaam te geven wat het nodig heeft waardoor ondervoeding voorkomen wordt.

Té gezond opvoeden bestaat volgens mij niet, soms té strict zijn volgens mij wel. Laat je door alle tegenstrijdige berichten in ieder geval niet gek maken. Ik ga er van uit dat jij uit liefde voor je kind doet wat jij denkt dat goed voor ze is. Blijf dat doen en ontdek jouw eigen waarheid en doe datgeen wat voor jullie werkt. Niemand is namelijk perfect!
 

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EEN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.