KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jan 2, 2015

PLAN VOORUIT ALS JE GEWICHT WILT VERLIEZEN!

Wellicht vindt je het verrassend om te horen dat niet kennis, maar juist een goede planning de sleutel is om definitief gewicht te verliezen. Het is namelijk zo dat bijna wel een idee heeft hoe hij of zij gezond zou kunnen eten. Echter door onze drukke levens verliezen we te vaak onze gezonde voornemens uit het oog op het moment dat we honger krijgen omdat er geen gezonde keuzes mogelijk zijn. Soms lukt het je misschien om je knorrende maag te negeren tot je een gezonde optie als een stuk fruit vindt, maar vaak drijft op zo’n moment de honger je naar de snackbar of automaat voor vet, zoet, koolhydraatrijk eten dat op dat moment je lage bloedsuikerspiegel kan opkrikken.

boodschappenlijstje

Voorkom onnodige verrassingen voor een gelukkig gewicht

Door te plannen zorg je ervoor dat je niet langer verrast wordt. In de meest ideale situatie weet je elke dag wat je bij elke maaltijd en tussendoortje gaat eten: wat je mee moet nemen en wat je gaat kopen. Het is een hele goede gewoonte om nooit van huis te gaan zonder een stuk fruit, twee porties (snack)groenten en wat noten. Het fruit en de noten zijn een ideale snack voor bij de koffie of thee en de groenten zijn om op te knabbelen en om ervoor te zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt zodat je je vol en voldaan voelt.

Plan je gezonde voorraad

Ook is het heel belangrijk om elke week je boodschappen te doen en goed vooruit te plannen wat je de komende week nodig zult hebben om gezonde maaltijden samen te stellen. Vul sowieso je voorraad aan met verse producten zoals groenten en fruit, maar ook noten, zaden, eieren, vlees, (blikjes) vis.  Wanneer je een hekel hebt aan de supermarkt, kun je tegenwoordig ook heel makkelijk je boodschappen online doen. Dat is handig en efficiënt. Je haalt zo alle ingrediënten in huis voor een week gezond eten en bovendien kom je niet in de verleiding om extra dingen te kopen omdat je met een lege maag door de supermarkt loopt. Laat het dus niet op zijn beloop en breng structuur aan wanneer jij jouw gezonde leefstijl tot een succes wilt maken!

CHECKLIST EFFECTIEF PLANNEN
  1. Doe één keer per week boodschappen
  2. Weet wat snelle, eenvoudige maaltijden zijn en zorg voor een goed gevulde gezonde voorraadkast
  3. Kook één of twee keer per week wat extra zodat je restjes overhoudt voor  andere dagen
  4. Neem één keer per week de tijd om je maaltijden voor de hele week te plannen. Zo kom je minder in de verleiding om afhaalmaaltijden te halen of online ongezonde voeding te bestellen.
  5. Neem altijd een snack mee. Zorg dat je een eitwitrijk tussendoortje in je tas hebt. Zo voorkom je impulsaankopen.
  6. Bedenk je eigen voedingsregels. Stel voor jezelf heldere regels op wanneer je bepaalde dingen wel of niet mag eten. Neem je bijvoorbeeld voor om maar één keer per maand buiten de deur te eten. Zo weet je wanneer jij jezelf mag trakteren en lukt het je beter om je afvaldoelen te behalen.
  7. Ga voorbereid van huis. Heb je een feestje en wil je niet aanvallen op de schaal met hapjes of het grote stuk taart. Eet dan voor het feestje al thuis wat voedzaams.

 

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.