KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
mei 3, 2015

SEIZOENSGROENTEN EN – FRUIT IN MEI

Inmiddels hebben we al heerlijk kunnen genieten van de eerste zonnestralen. Het voorjaar is nu echt volop gestart. Ik vind het altijd super om de bomen vol met bloesem te zien. Voor mijn huis staan ze prachtig in bloei. Maar ook de eenden met hun kuikentjes en de lammetjes in de wei doen mij volop beseffen dat er een prachtig nieuw seizoen is aangebroken. Dat geldt ook voor het aanbod van groente en fruit in de winkel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste aardbeitjes niet heb kunnen weerstaan. Toch geef ik er meestal de voorkeur aan om fruit en groente zoveel mogelijk in het seizoen te eten. Daarom zetten we ook nu weer de seizoensgroenten en -fruit van deze maand mei weer voor je op een rijtje.

paksoi

Nieuwe seizoensgroenten in mei

In het voorjaar komen er steeds weer andere groente en fruit van het seizoen beschikbaar. Hier kun je lezen waarom het eten van seizoensgroenten vele voordelen heeft. De winterse groente als knolselderij en boerenkool zijn nu echt voor de komende maanden verleden tijd. Ze maken bijvoorbeeld plaats voor nieuwe seizoensgroenten als paksoi en postelein. Hieronder zie je de rest van de seizoensgroenten en fruit op een rijtje, weer gebaseerd op de groente- en fruitkalender van Milieucentraal.

Groenten Fruit
Aardappel Appel
Andijvie (gewoon en krul) Banaan
Bleekselderij Grapefruit
Bosui Limoen
Broccoli Mandarijn
Courgette Meloen
Ijsbergsla Peer
Komkommer Rabarber
Koolrabi Sinaasappel
Lamsoren
Paksoi
Postelein
Prei
Raapjes
Raapstelen
Radijs
Rettich
Rode biet
Rode kool
Rucola
Spinazie
Spitskool
Spruiten
Ui
Veldsla
Venkel
Witlof
Witte kool
Wortelen
Zeekraal
Zoete aardappel

Varieer met seizoensgroenten

Ik heb nog steeds geen lamsoren gegeten. Ik ben ze nog niet tegengekomen in mijn biologische groentepakket dat ik aan huis ontvang. Deze week zat er wel chinese kool uit Nederland bij. Uit bovenstaande lijst zijn de aardappel, andijvie, appel, komkommer, koolrabi, lamsoren, paksoi, peer, postelein, prei, rabarber, radijs, rode kool, rucola, spinazie, witlof, witte kool en wortel echt hele goede keuzes omdat deze in Nederland geteeld worden. Wat je ook kiest aan groente en fruit, probeer volop te variƫren door groenten van alle kleuren te eten. Je vindt hier inspiratie om meer groenten te eten.

Bron foto: Flickr

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.