KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
dec 25, 2014

SIMPELE TIPS VOOR LICHTE FEESTDAGEN

FeestdagenzijngeenVorige week deelde ik op Facebook een bericht dat ik tegenkwam op internet. Veel vrouwen blijken helaas gestrest door de feestdagen te gaan. Velen zijn bang voor de extra kilo’s. Maar is deze angst nu gegrond? Misschien ken je inmiddels de uitdrukking “Je word niet dik tussen Kerst en Oud&Nieuw, maar tussen Oud& Nieuw en Kerst”. En zo is het maar net! Je gewicht op lange termijn is niet afhankelijk van deze paar dagen in het jaar. Toch kunnen de feestdagen wel een uitdaging voor je vormen als je graag aan je gewicht en je gezondheid wilt werken.

We zitten deze dagen vaak lekker binnen, vuurtje of kaarsjes aan, kijken een filmpje of doen een spelletje en zijn omringd door veel eten. En dat zijn meestal niet alleen maar blaadjes sla. Het is dan ook niet heel vreemd dat mensen tijdens de feestdagen aankomen. Maar het is zonde en ook niet nodig. Je kunt door bewust met je eten om te gaan en ook tijdens de feestdagen in beweging te blijven al een groot verschil maken.

Tips om extra kilo’s te voorkomen

Met de volgende simpele tips breng jij je feestdagen in balans. Zo blijven die extra kwabjes op je heupen en dat opgeblazen gevoel je bespaard. En je zult volop kunnen genieten, want het leven moet gevierd worden. En dat betekent niet dat jij jezelf altijd alles moet ontzeggen. Het gaat om het evenwicht tussen “ja” en “nee” in jouw gezonde leven. Zo blijf je gezond, fit en slank en voel je je energiek, blij en gelukkig.

Tip 1: Begin met een goed ontbijt

Hiermee breng je de stofwisseling op gang. Met een goed ontbijt heb je de rest van de dag minder trek, waardoor je makkelijker extraatjes kunt afslaan.

Tip 2: Eet vooruit

Wanneer je buiten de deur (restaurant of bij familie/vrienden) gaat eten, zorg ervoor dat je dan alvast wat voeding in je maag hebt. Hoe meer je al vervuld bent, hoe minder trek je zult hebben in het “verkeerde” voedsel. Denk hierbij aan een goede bak met yoghurt met noten, een kop zelfgemaakte soep, een handje noten, een rijstcracker met avocado of ei, een goed gevulde salade.

Tip 3: Kies licht

Neem bewust voor de lichte opties die op tafel staan. Denk aan kip, salade, een soepje. Ga je gourmetten? Eet dan niet voordat de plaat heet is, je buik al vol aan het brood dat op tafel staat.

Tip 4: Eet rustig, geniet ervan en stop met eten als je vol zit

Tijdens de feestdagen eten je vaker exclusieve gerechten die je gewoonlijk niet op je menu terugvindt. Lekker eten kan lastig zijn, want zo bestaat de kans dat je door blijft eten, terwijl je eigenlijk al vol zit. Maar een volle maag voelt helemaal niet fijn. Wanneer je verzadigd bent, stop dan met eten. Neem de tijd tijdens het eten. Wanneer je rustig eet, proef je alles veel intenser.

Tip 5: Ga slim om met alcohol

Allereerst is alcohol reik aan calorie├źn. Tevens zorgt alcohol ervoor dat het je natuurlijke rem vertraagd en kan er dus voor zorgen dat je teveel eet of kiest voor de ongezonde opties op tafel. Je lever draait daarna ook overuren om alle alcohol om te zetten en je lichaam te ontgiften. Tijdens dit proces is je lever niet in staat om vet te verbranden. Dubbel pech dus. Drink na elk glas alcohol ook een groot glas water.

Tip 6: Blijf in beweging

Ga dit jaar na eens niet met je broek los achterover op de bank hangen, maar trek je schoenen aan voor een korte wandeling. Uitbuiken tijdens een wandeling zorgt ervoor dat je volle gevoel als sneeuw voor de zon weer verdwijnt. Of zet een muziekje op en ga met je gezelschap een dansje doen. Voor degenen die een WII hebben, gebruik hem juist nu. Speel met z’n allen een potje tennis of een andere ‘wedstrijdsport’.

Tip 7: Geniet en ontspan!!!

Gezelligheid betekent niet meer eten. Het werkt juist andersom, teveel eten maakt je juist moe en futloos en dat is juist ongezellig. Feest, eet en drink dus met mate. Blijf genieten, ook van alle ‘ongezonde’ voeding. Voel je vooral niet schuldig, dat zorgt voor stress. En juist als we eten terwijl we stress ervaren slaat ons lichaam vet op, in plaats van dat het vet verbrandt.

Ik wens jou hele fijne dagen toe!

En voor na de Feestdagen: weg met de restjes! Eten over? Deel het uit of gooi het weg. Zonde???? Maak eens een andere keuze en behandel jezelf niet langer als een afvalbak waar alle rotzooi in mag verdwijnen.

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EEN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE(RE) LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.