KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jul 29, 2014

VERHOOG JE DAGELIJKSE PORTIE BEWEGING

Wat komt er bij jou op als je aan lichaamsbeweging denkt? Is het iets fijns dat je wilt doen om een natuurlijke behoefte te vervullen om naar buiten te gaan en je lichaam te trainen? Of voelt het meer als iets onaangenaams wat je moet doen om calorieën te verbranden, je gewicht op peil te houden of in vorm en gezond te blijven? Zeker beweging kan het laatste zijn wat je wilt doen als je lichaam niet goed functioneert omdat je gestrest bent, te weinig slaap krijgt en te dik bent. Maar ook als je op dieet bent en te weinig calorieën binnenkrijgt of geen koolhydraten neemt, is de kans groot dat je geen energie hebt om nog wat te trainen en bewegen. Toch is bewegen uitermate belangrijk voor onze gezondheid.

beweging fiets

Te weinig beweging in onze maatschappij

Uit recent onderzoek is gebleken dat het gebrek aan beweging  een groter gevaar is voor onze gezondheid dan obesitas. In ons huidige bestaan is bewegen steeds minder gewoon geworden. Door alle technologische ontwikkelingen is beweging niet meer zo vanzelfsprekend als het in vroeger tijden was. De meesten van ons bewegen minder dan onze (groot)ouders. Voor onze vroegste voorouders was lichamelijk activiteit een manier van leven. Zij dachten niet aan fitness en de sportschool. Rondtrekken over en werken op het land, jagen en voedsel verzamelen en onderdak zoeken, zorgde voor meer dan voldoende fysieke inspanning. Maar ook pakweg 25 jaar geleden bewogen we meer dan nu. Het lijkt heel futiel, maar vroeger moest je je raamportier van je auto opendraaien in plaats van een knopje in te drukken om het naar beneden te krijgen. En ik  kan uit eigen ervaring zeggen dat je daar in de auto van mijn ouders behoorlijk kracht voor moest zetten. De techniek heeft ons veel goeds gebracht, maar op het gebied van gezondheid leveren we ook in door de komst van afstandsbedieningen, roltrappen, lifts, computers, scooters, enz.

wandelen beweging

Beweging nodig voor een goede gezondheid

Beweging zorgt er namelijk voor dat je verbonden voelt met de seintjes die je lichaam je geeft. Hierdoor kun je vroege waarschuwingssignalen van ziekte eerder herkennen. Zonder voldoende beweging verzwakken je spieren en botten en takelen ze langzaam af. Je bent ook eerder vatbaar voor verkoudheid en griep, omdat je immuunsysteem zonder beweging minder krachtig is. De signalen van ons lichaam werken het best wanneer onze machine optimaal functioneert. Hiervoor is lichaamsbeweging noodzakelijk. Lichamelijk activiteit versnelt namelijk je stofwisselingsproces, helpt je om calorieën te verbranden en reduceert stress. Maar wist je ook dat lichaamsbeweging je eetlust beïnvloed, het verteringsproces van vet versnelt en op de juiste wijze hormoonniveaus als insuline en overtollig oestrogeen verlaagt?

Voordelen lichaamsbeweging breder dan gewichtsbeheersing

Bewegen is niet alleen goed om je gewicht onder controle te houden. Regelmatige fysieke inspanning kan je energie vergroten, je stemming verbeteren, het risico op allerlei gezondheidsproblemen en ziekten verminderen. Het verbetert over het algemeen de algehele kwaliteit van je leven. Daarom is het heel belangrijk om je zittende bestaan dagelijks te doorbreken en meer beweging aan je leven toe te voegen.

Meer bewegen hoeft niet moeilijk te zijn

Ik geef meteen toe dat de tijden veranderd zijn. Het is voor ons moeilijk om lichamelijke activiteit vandaag de dag tot een natuurlijke levensstijl te maken. Ons werk vereist tegenwoordig dat we veel tijd in de auto en bijna de hele dag achter beeldschermen doorbrengen. Maar het is wel mogelijk om regelmatiger lichamelijk activiteiten aan ons dagelijks leven toe te voegen. Het goede nieuws is dat ons lichaam zich snel kan aanpassen. Ook als heeft het een behoorlijke tijd geen lichaamsbeweging gehad, ons systeem verbeterd snel als we eenmaal in beweging komen. En daarvoor hoef je niet persé high-techapparaten voor te gebruiken of naar een lawaaiige, drukke sportschool te gaan. Bewegen hoeft op deze manier ook helemal niet zwaar, vervelend, superzweterig of moeilijk te zijn.

Hier een aantal suggesties om op een simpele manier voor meer beweging te zorgen.

10 TIPS VOOR MEER DAGELIJKSE BEWEGING
  • Als je telefoneert, sta dan op en ga heen en weer lopen.
  • Doe zoveel mogelijk op de fiets of lopend. Laat de auto staan.
  • Als je fietst, wandelt of schoonmaakt doe dit zo snel mogelijk. Zo zul je langzaam conditie opbouwen, je spieren sterker maken en je eten sneller gaan verbranden.
  • Neem altijd de trap in plaats van de lift of roltrap
  • Zet je auto op paar honderd meter afstand dan waar je moet parkeren
  • Wandel tijdens je lunchpauze
  • Ga op je werk niet de hele dag zitten. Zet de printer ver weg en haal vaak iets te drinken: dan moet je ook vaker naar de wc. Probeer jezelf tot opstaan te dwingen!
  • Als je ergens staat te wachten, bijvoorbeeld bij de tramhalte, wandel dan op en neer.
  • Ga minimaal 1x per week de natuur in en maak een lekkere wandeling of fietstocht
  • Zet je favoriete muziek op en ga lekker door de kamer dansen (muziek kan helpen je in beweging te krijgen)

 

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN GELUKKIG GEWICHT EN ENERGIEK LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *