KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
jul 29, 2014

TIPS OM STRESS TE LIJF TE GAAN

Pieker je veel, ben je prikkelbaar, snel afgeleid of heb je geen zin in sociale activiteiten? Dit kunnen allemaal tekenen dat je misschien last hebt van stress. Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam wanneer je het gevoel hebt dat je geen keuze mogelijkheid hebt. De oorzaken van stress zijn divers. Er kan iets gebeuren waardoor je stress ervaart (zoals ontslag, overlijden van dierbare, scheiding) of er is geen aanwijsbare oorzaak maar je maakt je wel continue druk (onzekerheid, faalangst, piekeren). Je lichaam reageert hierop door het stresshormoon cortisol aan te maken, wat in de bijnieren geproduceerd wordt. Wanneer je teveel onder stress staat kan deze bijnier uitgeput raken (burnout). Het is dus belangrijk tijdig stresssignalen te ontdekken en de mogelijk negatieve effecten voor je lichaam en gezondheid te onderkennen.

relax stress

Vechten of vluchten als reactie op stress

Je lichaam reageert op stress door in de bijnieren het stresshormoon cortisol aan te maken. Deze reactie van het lichaam is vanuit onze oorsprong nuttig. Toen de mens 100.000 jaar geleden bedreigd werd door een loslopende beer was deze stressreactie nodig. Je moest letterlijk vechten of vluchten voor je leven. De kans op loslopende beren is in onze huidige samenleving niet meer zo groot. De fysieke stressreactie (waarbij de bloedsuikerspiegel stijgt, de stofwisseling wordt geremd en het hele lichaam wordt ingeschakeld om te overleven) is niet langer functioneel. Toch reageert ons lichaam fysiek nog steeds hetzelfde op stress als in de oertijd. Genetisch gezien zijn we slecht 0,1% veranderd. Het is dus zaak om anders met stressvolle situaties om te gaan. Wachten in de file is niet echt levensbedreigend te noemen. Teveel stressreacties zijn op lange termijn schadelijk voor onze gezondheid.

Klachten als gevolg van stress

Teveel stress kan allerlei klachten tot gevolg hebben zoals hoge bloeddruk, verkrampte spieren, hoofdpijn, oorsuizen, slaapproblemen, maag- en darmklachten. Deze klachten kunnen signalen van het lichaam zijn dat het uitgeput raakt. Wanneer deze stressklachten te lang genegeerd worden kunnen ze zelfs leiden tot een burn-out. Het is belangrijk om bij jezelf te rade te gaan wat jouw stressklachten veroorzaakt. Je wilt namelijk niet dat de gevolgen van stress groter worden en je gezondheid negatief beïnvloeden. Door de stress oorzaken te ontkennen en/of er niets mee te doen blijft er contant spanning op je lichaam staan. Door niet genoeg ontspanning verergeren de stress klachten op langer termijn alleen maar, met alle negatieve effecten voor jou en je lichaam tot gevolg.

Stress zorgt voor gewichtstoename

Wanneer je onder stress staat, maakt je lichaam dus cortisol aan. Een hormoon dat ervoor zorgt dat je hongerig wordt. Daarnaast heeft cortisol de eigenschap om zich in je lichaam als suiker te gedragen. Het verhoogt de vetopslag en dan met name rond de buik. Iets waar veel vrouwen mee kampen. De oplossing is dus om voldoende te ontspannen. Je kunt dus gewicht verliezen als je begint met meer tijd te maken voor ontspanning. Sporten en bewegen kunnen daar goede manieren voor zijn. Maar sla niet door, want overmatig trainen is ook een stressfactor voor je lichaam. En kan juist de cortisolproductie verhogen. Luister goed naar je lichaam en je innerlijke stemmetjes. Je hoeft het niet perfect te doen en mag jezelf tijd voor jezelf gunnen. Je hoeft niet alles en zeker niet alles goed te doen.

meditatie voor stress

ANTI-STRESS TIPS

1. Heb bewondering voor je lichaam en waartoe het in staat is. Kom in contact met de behoeften van jouw lichaam en geef het wat het nodig heeft (gezond voedsel, beweging, ontspanning

2. Maak tijd voor passieve ontspanning, het liefst een uur per dag. Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen (koop een cd, volg een training), mediteer of ga ergens lekker zitten mijmeren.
Het is heel belangrijk dat je ondertussen NIETS anders doet zoals lezen, mailen, eten of TV-kijken. Probeer dat laatste sowieso minder te doen, net zoals teveel beeldschermuren achter pc, laptop etc. Intensief sporten is geen passieve ontspanning. Rustig wandelen of yoga is dat wel.

3. Neem tijdig rust op je werkdagen. Maak hier ruimte voor in je werkomgeving. Na 2 uur arbeid, is het tijd voor 10 minuten ontspanning.

4. Stop met multi-tasken. Je druk maken om dingen die half af zijn of nog moeten, verslindt energie. Richt je op één ding tegelijk.

5. Neem de pen ter hand en start met een dagboek waarin je jouw gedachten en gevoelens opschrijft. Mensen die dit regelmatig doen in stressvolle periodes voelen zich beter en zijn minder vaak ziek.

6. Leef in het heden. Maak je niet druk om zaken die je niet kunt veranderen.

7. Vraag hulp bij zaken waar je zelf niet uitkomt. Je hoeft niet alles te weten en te kunnen.

8. Zeg vaker nee. Doe geen dingen die niet goed voelen.

9. Kijk minder vaak op de klok en vertrouw op je innerlijke tijdsmeter. Het is gebleken dat hoe vaker je op de klok kijkt, hoe meer stress je hebt. Terwijl je echt niet sneller bent door op de klok te kijken.

10. Onderzoek waar jouw passie ligt en besteedt daar minimaal één uur per week tijd aan. Door te doen wat je het liefste doet, krijg je energie.

11. Zoek vertrouwenspersonen om mee te praten over je (emotionele) problemen. Dat kan een vriend, collega maar ook een hulpverlener zijn. Belangrijk is dat je leert om je gevoelens te delen en hoe je problemen die je tegenkomt kunt aanpakken.

Geen tijd voor ontspanning? Reduceer dan de ruim 20 uur televisiekijken, 14 uur mailen, chatten, surfen en de 8 uur bellen die we gemiddeld per week spenderen aan deze activiteiten. Je lichaam is je kostbaarste bezit en dat mag je koesteren!

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN GELUKKIG GEWICHT EN ENERGIEK LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL VOOR HET HELE GEZIN!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.