KopOp! Leefstijl- en gezondheidscoaching

06 - 55 323 669
feb 4, 2015

WAT GEEF JE KINDEREN TE DRINKEN?

Het is tegenwoordig heel gewoon om te drinken waar we zin in hebben in plaats van te drinken omdat we dorst hebben. Ook kinderen drinken doorgaans alles – melk, drinkyoghurt, vruchtensap, thee en frisdrank gewoon omdat het lekker is. Doordat het zo gewoon maar te drinken waar we zin in hebben, staan we helemaal niet stil bij het dorstsignaal dat ons lichaam ons geeft. Dorst is namelijk het teken van je lichaam om je vochtgehalte in je lichaam op peil te houden. Als jij niet drinkt doet je lichaam alles om toch aan voldoende vocht te komen. Zo krijg je meer zin in tussendoortjes of wordt het hongergevoel vergroot. In alle voeding zit namelijk water en op die manier probeert je lichaam toch aan meer vocht te komen. Helaas met extra vet tot gevolg omdat je meer calorieën eet dan je nodig hebt.

frisdrank drinken

Water drinken is essentieel voor ons lichaam

Het lichaam bestaat voor zestig a zeventig procent uit water. Als je je gezond verstand gebruikt, weet je dat het dan wel belangrijk moet zijn om je vochtgehalte op peil te houden. Een mens kan namelijk langer dan een maand zonder voedsel en slecht drie dagen zonder water. Dit verschil geeft wel aan hoe belangrijk het voor ons lichaam is. Water is fundamenteel voor je stofwisseling. Het helpt voedsel te verteren, het zuivert je lichaam, vervoert allerlei stoffen en het lost allerlei stoffen op. Om gezond en energiek te kunnen functioneren heb je als basis water nodig. Dat geldt voor iedereen, jong en oud. Water is namelijk de enige vloeistof die je lichaam helpt in plaats van extra belast.

Water is voeding

Hoewel water natuurlijk in letterlijke zin geen voedingsstoffen bevat, wil ik je adviseren om het vanaf nu voor jezelf en je kinderen als voeding te beschouwen. Het helpt namelijk al je voeding te verwerken. Je put jezelf namelijk uit als je jouw lichaam deze stof die al je lichaamsfuncties goed laat verlopen ontneemt. Telkens als mijn cliënten die te weinig water drinken dit principe in ere herstellen, ben ik een getuige van hun positieve ervaringen dat ze hun dorstcentrum hebben aangezwengeld en dat ze ook merken dat hun energieniveau stijgt, hun stoelgang verbetert en de hoofdpijn verdwijnt. Water is het schoonmaakmiddel voor jouw lichaam. Het zuivert en maakt schoon. Dat is bij auto’s, bij de afwas en dus zowel voor de buiten- als de binnenkant van jouw lichaam. Je haalt het toch niet in je hoofd om je huis schoon te maken met frisdrank, een bad te nemen in vruchtensap of je hond een vruchtendrankje te geven na een wandeling. Toch vinden we het vaak saai om ons lichaam en dat van onze kinderen dagelijks te zuiveren met water.

Water drinken is saai?

Water heeft een saai imago. Dit merk ik bijvoorbeeld wel als ik  op een feestje water bestel omdat ik dorst heb.  Of als ik zeg dat mijn kinderen meestal water drinken, krijg ik regelmatig te horen dat dat toch ook maar saai en zielig is. Ik denk daar anders over. Ze krijgen juist de vloeistof binnen die hem helpt om zich energiek te voelen. Het is algemeen geaccepteerd om kinderen vanaf jongs af aan zoete drankjes te geven. Dat begint al bij baby’s en peuters met een scheutje vruchtenlimonade en vloeit uiteindelijk voort naar andere drankjes vanaf de tienerleeftijd. Ik verbaas mij er vaak genoeg over als ik in de rij bij de kassa in de supermarkt sta en al die pubers zie met energiedrinks en blauwe sportdrankjes. Mijn kinderen met hun bekers water zijn helaas meer uitzondering dan regel. Terwijl water de enige echte dorstlesser is.

Drinkt jouw kind snoep?

Veel ouders denken dat vruchtensappen gezond of beter zijn dan frisdrank. Deze zitten echter ook vol met suiker. Ze bevatten vaak nog meer suiker dan cola.  Het kan dus best zijn dat je kind weinig snoept, maar als het de hele dag melk met aardbeiensmaak, vruchtensap, yoghurtdrink en cola light krijgt, krijgt het ook ontzettend veel suiker binnen. Alle frisdranken, ook de zogenaamd zuivere vruchtensappen, zijn suikerbommetjes. En deze suiker is heel belastend voor jonge kinderen. Suiker tast je alvleesklier aan, ondermijnt je hormoonwerking, tast de tanden aan en put je lichaam uit. Eigenlijk zijn alle gesuikerde drankjes een vorm van vloeibaar snoep. Als kinderen in plaats van water gesuikerde dranken drinken, wordt hun natuurlijke hongergevoel erg overhoop gegooid. Dat komt omdat ze dus te weinig echt vocht (water) drinken en dus gedehydrateerd zijn. Ze krijgen meer honger, want het lichaam probeert dan via voeding aan vocht te komen.

Ik hoop dat het belang van water drinken voor jou en je kinderen uit dit artikel naar voren komt. Omdat de omschakeling wellicht lastig kan zijn, deel ik graag een aantal tips met je.

water drinken

TIPS OM KINDEREN WATER TE LATEN DRINKEN
  • Wanneer je een baby hebt, geef deze dan vanaf jongs af aan water vanaf het moment dat het iets anders dan borstvoeding of flesvoeding mag drinken. Heb geduld en voeg niet meteen vruchtensiroop toe als je kleintje het water nog niet drinkt. Geef dan gewoon wat extra borstvoeding of flesvoeding.
  • Zorg dat er thuis altijd en overal water bij de hand is. In de keuken, op het nachtkastje, op hun bureau. Geef je kinderen water mee naar school. Zorg ook dat je altijd water in de auto hebt. Je zult merken dat ze na schooltijd snel uit zichzelf zullen vragen of ze water mogen drinken.
  • Koop voor elk kind een mooie waterbeker voor onderweg. Je vindt hele mooie rvs-bekers bij bijvoorbeeld Puur Mieke of bij Greenjump
  • Pimp je water met bijvoorbeeld komkommer, munt, bevroren druifjes om het een smaakje te geven
  • Wanneer je kind nog niet gewend is water te drinken vertel dan open en eerlijk wat je geleerd hebt over het belang van water drinken. Vertel dat frisrank heel veel suiker bevat, moe maakt, gaatjes in tanden veroorzaakt en ook dat het dik maakt. Vertel dat lightdranken ervoor zorgen dat je verslaafd wordt aan suikershots. Pas de manier waarop je de informatie geeft aan aan de leeftijd van je kind
  • Geef zelf het goede voorbeeld en drink voortaan zelf 2 liter water. Vertel eerlijk dat je niet goed weet hoe jij het met je kinderen moet aanpakken. Jij bent degene die ze frisdrank heeft leren kennen. Vraag of ze zelf oplossingen weten om jou te helpen
  • Maak hun drankjes steeds minder zoet. Dit kun je doen door steeds minder vruchtenlimonade bij hun drankje te doen of om frisdrank aan te lengen met (mineraal)water. Zo wennen ze langzaam aan steeds minder zoet en kan het de overgang makkelijker maken
  • Gebruik het voorbeeld van bekende sporters. Het zijn dankbare rolmodellen om je kinderen op het belang van water drinken te wijzen. Vertel hen op onopvallende wijze dat de coördinatie en motoriek van sporters afnemen en hun concentratie verminderd als ze te weinig drinken
  • Als je een uitstapje maakt neem dan altijd water mee, voor zowel jezelf als je kinderen. Maak er een gewoonte van om hen altijd en overal water te laten drinken. Na een tijdje vinden ze het vanzelfsprekend. Als ze wel een keertje frisdrank willen, weiger dat dan niet botweg. Probeer hun aandacht af te leiden en weis ze erop dat water het beste is voor de dorst. Willen ze toch bij een uitstapje frisdrank, maak er dan geen theater van. Bij een uitstapje mag je een uitzondering maken. Wanneer je als familie water drinken als visie hebt, zullen ze het steeds normaler gaan vinden om nooit frisdrank te kopen.
  • Breng je kinderen in contact met de kleur van hun urine. De kleur en geur van je urine tonen aan of je wel genoeg drinkt. Ziet de urine er donker en geconcentreerd uit en komt er een sterke geur vanaf, dan wijst dit erop dat je te weinig drinkt. Gezonde urine is citroengeel tot groenig van kleur en vrij geurloos

WIL JE MEER INSPIRATIE VOOR EEN FIT EN ENERGIEK LICHAAM EN LEVEN? SCHRIJF JE HIER IN VOOR DE OPSTEKER, DE NIEUWSBRIEF VOL MET TIPS EN TRUCS VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL!

Interessant? Deel dit bericht via: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.